Abstract:
شهر، فضای جغرافیایی پیچیدهای است که همۀ اجزای آن بهصورت سامانمند در ارتباط نزدیک با یکدیگر عمل میکنند؛ چنانکه اختلال در هر یک از اجزای این سیستم سبب اشکال در کل آن میشود. علاوهبر آن، با تغییرات جهانی در وضعیت آبوهوا و گسترش فرایند شهری شدن، فراوانی و شدت بحرانهای طبیعی و خسارات ناشی از آن، بهطور چشمگیری روند افزایشی یافته است. آبگرفتگی معابر، یکی از بحرانهای طبیعی در بسیاری از شهرهای امروزی ایران است که بهعلت شدت آن و زمان کم برای واکنش، چالشهای زیادی را ایجاد کرده است. اولویتبندی مناطق مختلف حوضههای آبخیز شهری به لحاظ حد آسیبپذیری آبگرفتگی به هدفمندتر شدن طرحهای شهری و اثربخشی مؤثر آنها در توسعۀ پایدار شهری کمک خواهد کرد. در این پژوهش با استفاده از مدل AHPFuzzy مبتنی بر تحلیل آماری، شاخصهای جغرافیایی (جوّی، طبیعی و انسانیِ) مؤثر بر کموکیف آبگرفتگی معابر در مناطق چهارگانۀ شهر کرمان در طول سالهای 1391 تا 1395 شناسایی شد. دادههای شرایط جوّی مانند بارش از ادارۀ کل هواشناسی استان کرمان و دادههای عوامل محیطی و انسانی مانند شیب و شکل آبراههها از مرکز آمار و اطلاعات شهرداری کرمان تهیه شد. بخش دیگری از اطلاعات مربوط به نظر کارشناسان، با پرسشنامه گردآوری شد. سپس با استفاده از ArcCN-Runof در محیط ArcGIS. نقشههای خطر رواناب در مناطق چهارگانۀ شهر ترسیم و در نهایت بهشکل تحلیلی- توصیفی با هم مقایسه شد. نقشۀ پراکنش فضایی ارتفاع رواناب زیرحوضهها و تعیین آبگرفتگی معابر در سطح مناطق مختلف شهر کرمان نشان داد که منطقۀ 3 بیشترین خطر آبگرفتگی معابر را در سطح شهر دارد.
City is a complex geographic space where all its components act in a systematic manner, so that the disruption of any of the components of the system causes the whole problem. In addition, the global climate change and urbanization expansion, the frequency and severity of natural disasters and the resulting damage have grown substantially. Flooded passages are one of the natural disasters in many modern cities of Iran, which has caused a lot of challenges due to the intensity and the time for reaction. Prioritizing the different areas of the watershed basin will help in terms of the degree of flood vulnerability to better target urban plans and their effective effectiveness in sustainable urban development. In this research, using the AHPFuzzy model based on statistical analysis, the geographic (air, natural and human) indices affecting the low flow of flooded passages in four districts of Kerman during the years 1391 to 1395 were identified. Data on atmospheric conditions such as rainfall through the Kerman Meteorological Administration, data on environmental and human factors such as slope and shape of the canals were provided through the Kerman Municipal Statistics and Information Center. Another part of the information for experts was collected through a questionnaire. Then, using ArcCN- Runof in the ArcGIS environment. Drawings of runoff risk were drawn up in the four districts of this city and finally, in a descriptive-analytical form. The spatial distribution map of runoff sub-basins and flooding of passages in different regions of Kerman showed that District 3 has the highest risk of urban flood congestion.