Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درس پژوهی بر مولفههای مدیریت دانش در دورهی ابتدایی شهرستان
بهشهر انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و با روش علی مقایسه ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان دورهی ابتدایی بهشهر به تعداد ٦٥٠ نفر در سال تحصیلی 96-97 می باشد که از طریق جدول کرجسی و مورگان تعداد ٢٤٢ نفر انتخاب شدند که با رعایت نسبت ها در دو گروه همتا 121 نفره قرار داده شدند. (گروهی که در درس پژوهی شرکت کردند و گروهی که در درس پژوهی شرکت نکردند.) جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه مدیریت دانش (شرون لاوسون) انجام پذیرفته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS22 انجام گرفت. نتایج نشان داد الگوی درس پژوهی بر مولفههای دانش افرینی، جذب دانش، خلق دانش و بکارگیری دانش موثر است و بر مولفه های ذخیره دانش و انتشار دانش تاثیر گذار نیست.
Machine summary:
ايران چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير درس پژوهي بر مولفه هاي مديريت دانش در دوره ي ابتدايي شهرستان بهشهر انجام شده است .
(سرکارآراني، (1378 درس پژوهي الگوي ژاپني پرورش حرفه اي معلمان در مدرسه است و در عمل به گسترش فرهنگ يادگيري در مدرسه ياري ميرساند و محيطي را فراهم ميکند تا معلمان از يکديگر بياموزند، دانش حرفه اي خود را ارتقا بخشند، به بازبيني و بازانديشي در رفتار آموزشي و تربيتي خود بپردازند و بيش از پيش به نيازها و نحوه ي تعامل با دانش آموزان توجه کنند.
Lesson study تاثير الگوي درس پژوهشي بر شاخص هاي فرايند مديريت دانش در مدارس ابتدايي شهرستان بهشهر / ١٣١ بيان مساله بررسي و شناخت راهکارهايي جهت بهبود کيفيت و ارتقاء سازمان ها، همواره يکي از ضرورت ها و دغدغه هاي مديران و دست اندرکاران در راستاي تحقق هدف هاي سازماني بوده است .
پيشينه تحقيق تحقيقات انجام شده در داخل کشور تاثير الگوي درس پژوهشي بر شاخص هاي فرايند مديريت دانش در مدارس ابتدايي شهرستان بهشهر / ١٣٣ شاهين ، شعله و فخيمي آذر، سيروس (١٣٩٠) در تحقيقي با عنوان بررسي روابطه بين زير سيستم مديريت دانش و مؤلفه هاي هوش سازماني در سازمان يادگيرنده انجام دادند.
هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين زير سيستم مديريت دانش در سازمان يادگيرنده و هوش سازماني و مؤلفه هاي آن در پتروشيمي تبريز است .
٠٥>Sig شده است ، لذا در مولفه هاي مديريت دانش بين دو گروه تفاوت معناداري وجود دارد و گروه شرکت کننده در درس پژوهي وضعيت بهتري داشتند.