Abstract:
مدیریت کلاس درس از سوی معلم برای ایجاد نظم و انضباط، مطلوب کردن تدریس و ایجاد یادگیری در
دانش آموزان کلاس درس انجام می گیرد. چنانچه مدیریت کلاس به خوبی انجام نگیرد، فرایند تدریس و
یادگیری با مشکل مواجه خواهد شد. هدف از نگارش این مقاله بررسی مدیریت کلاس و ارائه
راهکارهایی در جهت بهبود این امر است. معلم نقش تسهیل کننده امر آموزش و یادگیری را بر عهده دارد.
در این بین او میتواند علاوه بر موفقیت در امر یادگیری با مدیریت صحیح کلاس به ایجاد الگوهای
رفتاری مناسب و تکامل شخصیت دانش آموزان نائل شود. همچنین از آنجایی که کلاس محیطی پویا و
سیال است و تصمیمات آن در جهت مدیریت کلاس آنی و در لحظه است، اهمیت دارد که هر معلمی
جهت برخورد با مسائل خاص کلاس خود و جلوگیری از حاد شدن مسائل راهکارهایی را برای مدیریت و
رفع تنش به کار برد و با تبحر خاص مسائل را فیصله دهد. بنابراین در این مقاله که برای جمع آوری
اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است و با بررسی کتب و مقالات مرتبط به تدوین مدیریت
کلاس درس پرداخته شده است، مدیریت کلاس، اهمیت آن، تئوری های مربوطه و ارائه راهکارها و جمع
بندی بحث و تجزیه و تحلیل شده است.
Machine summary:
com چکيده مديريت کلاس درس از سوي معلم براي ايجاد نظم و انضباط ، مطلوب کردن تدريس و ايجاد يادگيري در دانش آموزان کلاس درس انجام مي گيرد.
واژه هايکليدي: مديريت کلاس ، تئور هاي مديريت کلاس درس ، راهکارهاي مديريت کلاس ١٤٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * مقدمه ازابتداي تجربه تدريس ، معمولا معلمان نگراني خود را درمورد کنترل دانش آموزان و ايجاد يک محيط و جو مناسب براي يادگيري ابراز ميکنند، همچنين به مديريت کلاس درس به عنوان پيچيده ترين جنبه تدريس اشاره شده است .
کلاس درس محلي است که به منظور تحقق اهداف آموزشي و تربيتي آماده شده است ، تا با تنظيم برنامه و مهارت هاي مورد استفاده معلمان ، از طريق تدريس و يادگيري محتواي مورد نظر و فراهم نمودن تجربيات يادگيري مفيد، اين امر انجام گيرد.
از آغاز سال تحصيلي، معلم موظف است قوانين و مقررات کلاس درس ، و پيامدهاي ناشي از رعايت و عدم رعايت اين قوانين را را وضع کند، دانش آموزان نيز موظف اند آن قوانين را اجرا کنند، تا در اين صورت به کلاسي خالي از مشکل دست يابد و به امر آموزش و يادگيري مطلوب بپردازد.
علاوه بر ايجاد قوانين در کلاس براي جلوگيري از بي انظباطي و ايجاد ١٥٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * مديريت کلاس ، بايد دانش آموزان را به خود نظم دهي هدايت کرد.