Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر مداخله گروهی مبتنی بر برنامه دیروزیر بر بهبود شایستگی تحصیلی،
مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. این پژوهش با استفاده از روش تک آزمودنی و طرح A-B-A اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند 3 دانش آموز مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا انتخاب شدند. جلسات آموزشی بر اساس دستورالعمل مداخله گروهی مهارت های اجتماعی در قالب 20 جلسه در هر جلسه به مدت 40 دقیقه برگزار شد. به منظور پیگیری نتایج مداخله، یک ماه بعد از مداخله مقیاس بهبود مهارت های اجتماعی توسط مربی
تکمیل شد. بر اساس نتایج تحلیل دیداری دادهها برنامه در زمینه بهبود مهارت های اجتماعی، مشکلات
رفتاری برای هر سه شرکت کننده موثر بوده است. در زمینه بهبود شایستگی تحصیلی این برنامه برای
شرکت کننده اول موثر بوده است. بر اساس یافته های این پژوهش به نظر میرسد که ماهیت گروهی مداخله با ایجاد فرصت برای تعامل و افزایش انگیزه کودکان منجر به بهبود روابط و مهارت های اجتماعی می شود. همچنین برنامه مداخله ای دی رویز میتواند اثر مستقیم و مثبت بر مشکلات رفتاری (قلدری، رفتارهای برون ریزی شده و درون ریزی شده) برجای بگذارد.
Machine summary:
بر اساس نتایج تحلیل دیداری داده ها برنامه در زمینه بهبود مهارت های اجتماعی، مشکلات رفتاری برای هر سه شرکت کننده مؤثر بوده است .
Watkins, Kuhn, Ledbetter-Cho, Gevarter & O’Reilly 4.
Dinstein, Thomas, Behrmann & Heeger 3.
Kenworthy, Yerys, Anthony & Wallace 4.
Ha, Sohn, Kim, Sim & Cheon 5.
Lambrechts, Yarrow, Maras & Gaigg 8.
Volker, Lopata, Smerbeck, Knoll & Thomeer 9.
Heyvaert, Saenen, Campbell, Maes & Onghena 2.
Olsson, Karlsson, Andersson & Bölte 3 .
ابزار پژوهش برای گردآوری داده ها در این زمینه سیستم بهبود مهارت های اجتماعی ١ (فرم معلم ) بود که توسط گرشام و الیوت ٢ (٢٠٠٨) طراحی شده است .
این نتایج حاکی از اثربخشی مداخله در زمینه مهارت های اجتماعی برای شرکت کننده اول است .
در نتیجه مداخله مهارت های اجتماعی در کاهش سطح مشکلات رفتاری برای شرکت کننده اول کاملا مؤثر بوده است .
نتایج نشان داد این برنامه در زمینه افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان اوتیسم مفید است .
Laugeson, Frankel, Gantman, Dillon and Mogil 4.
در زمینه اثربخشی مداخلات گروهی مهارت های اجتماعی بر شایستگی تحصیلی، این برنامه برای شرکت کننده اول مؤثر بوده است .
Durlak, Weissberg, Dymnicki & Taylor 3.
McKenney, Stachniak, Albright, Jewell & Dorencz 6.
The efficacy of a social skills group intervention for improving social behaviors in children with high functioning autism spectrum disorders.
Cross-cultural adaptation of the KONTAKT social skills group training program for children and adolescents with high- functioning autism spectrum disorder: a feasibility study.