Abstract:
یهودیان در سحر و انواع مختلف فنون و روشهای آن تبحر داشتند و در فرهنگ جوامع مسلمان هم با ویژگی رازآمیزی ساحرانه و تواناییهای فراطبیعی جادوگرانه شناخته میشدند. از انواع مختلف سحر، طلسمات در جوامع یهودی و مسلمان رواج بیشتری داشت و پایه و اساس اصلی آن را تصاویر انسانی و حیوانی شکل میداد. با توجه به چنین جایگاهی، بازشناسی طلسمات مصور یهودیان در میان فرهنگ اسلامی مسئلهی مقالهی حاضر است. پرسش این است که ریشهها و اشکال طلسمات مصور در فرهنگ یهودیان جوامع مسلمان چیستند؟ برای پاسخ، بر اساس رویکرد تاریخ فرهنگی، شواهد مختلف بهکارگیری صورتگری در طلسمات یهودی در منابع متقدم یهودی و اسلامی بررسی شده و تداوم آنها در جوامع یهودیان ذمی ساکن سرزمینهای اسلامی نشان داده شده است.
Jews were well-known in spell and its various types and techniques، and they were known as magical secrets and magical supernatural abilities in Muslim societies’ culture. From the various types of magic، spells were more prevalent in Jewish and Muslim societies، and its basis was human and animalistic images. Considering such position، the recognition of Jewish pictorial spells in Islamic culture is the subject of this article. The question is what are the origins and forms of illustrated spells in the Jewish culture of Muslim societies? To answer، based on the cultural history approach، various evidences of the use of illustration in Jewish tales have been investigated in Jewish and Islamic sources and their continuity in the Jewish communities of the dwellers of Islamic lands has been shown
Machine summary:
١ با این که اطلاعات درباره ی منابع و رساله های مـرتبط بـا جـادوگری و طلـسمات پیش از اسلام محدود است ، تداوم ادبیات مربوط به طلسمات و دیگـر امـور جـادویی در میان اعراب مسلمان نشانگر تعدد سرچشمه های کهن و نیرومندی این گفتمـان در حـوزه ی علوم موسوم به «غریبه /خفیه » است که یکی از مهم ترین آنها را تداوم سنت های یهودی در امور جادویی در فرهنگ و جوامع اسلامی دانسته اند.
٤. شائول شاکد در مقاله ای با بررسی متون جادویی یهودی به عبری یا عربیهود که در سده های اول اسلامی پدید آمده اند و مقایسه ی آنها با متون جادویی اسلامی در همین دوران ، شواهدی درباره ی تـأثیرات متقابـل این دو سنت بر یکدیگر ارائه کرده است : بر اساس داده های فوق ، چنین استنباط می شود که یکـی از شـاخه هـای فعالیـت هـای یهودیان ذمی ساکن در سرزمین های اسلامی حضور و اشتغال در عرصه هایی بوده که طبـق شریعت اسلامی برای مسلمانان منع شده بودند.
همچنین بر اساس داده های ارائه شده در منابع یهودی و اسـلامی ایـن حقیقـت آشـکار می شود که یکی از عمده ترین زمینه هـای اجتمـاعی و فرهنگـی فهـم صـورتگری ، اعـم از تصویرگری بر سطح و نیز تصاویر سه بعدی مثل مجسمه سازی و دیگر انواع نقوش انسانی و حیوانی ، زمینه ای جادویی بوده و گروه های یهودیان از سنتی دیرینه در این زمینه برخوردار Shaked, Shaul, (2000), ‘Medieval Jewish Magic in Relation to Islam: Theoretical Attitudes and Genres’, in Judaism and Islam: Boundaries, Communications and Interactions, William M.