Abstract:
عصر حاضر جهان فناوریهای ارتباطی و رسانههای نوین است. جامعة ایرانی ازیکسو، با استفادة روزافزون از رسانههای نوین، و از سوی دیگر، با صورتی از مصرفزدگی به عنوان فاعل کاربست نوآوریها مطرح است. مفهوم «جهادی بودن» در این پژوهش، بهعنوان الگویی پیشرونده دارای چهار مقولة علم، قدرت، برنامه، مجاهدت در خود، و هدف از آن تحقق پیشرفت در همة زمینههای مرتبط با زیست مسلمانان است. برای تبیین نظری مسئلة ضمن اتکا به کلام وحی در احصای الگو، به رویکرد و نظریة «ترمیمپذیری» پارسونز اشاره شده است. مطابق این چارچوب، جامعة ایرانی- اسلامی یک ساخت در نظر گرفته شده، و رسانههای نوین دو وجه کارکرد مثبت و منفی دارند. فرهنگ جهادی براساس ذات مبتنی بر قوت و انعطاف در پیشرفت جامعة اسلامی، تلاش دارد تا مانع تاثیرات منفی این عرصه بر سبک زندگی گردد. پژوهش حاضر نشان میدهد که میتوان با کاربست الگوی عمل جهادی، در جهت حفظ ارزشها، انسجام اجتماعی و حضور فعال، به پیشرفتهای مدنظر در برنامهریزیهای مرتبط با سبک زندگی اسلامی نائل گشت.
Machine summary:
سؤال اصلی، که در مقاله حاضر مطرح میشود، این است که با توجه به نقش رسانههای نوین در زیستجهان مسلمانان، بدیل کارآمد و متأثر از مبانی اسلامی در مواجهه با آن چیست؟ بر این مبنا، این پژوهش در سه بخش، ابتدا به اختصار، به سبک زندگی، رسانههای نوین و تأثیرات آن بر نظام اجتماعی پرداخته، سپس به شکلی نوآورانه، به تبیین سبک زندگی، چگونگی عمل جهادی و مؤلفههای آن از منظر آیات و روایات میپردازد و متولیان را در این مهم، با توجه به سرمایة در دسترس به رویکردی قرآنی، رهنمون میگردد.
در نتیجه، پیامد دیگر این عرصه، تحت تأثیر قرار دادن گرایشهای انسان از زیست در غالب رسانههای نوین بوده که پیامد آن، تحدید اصول و ارزشهای مطلق در شکلدهی سبک زندگی مطلوب است (رفیعپور، 1378، ص 56).
از تأمل در آیات مشخص میگردد که این گروه کسانی هستند که قصد دارند پیامبر را از حرکت معرفتی و تبلیغی منصرف کنند و خداوند به پیامبر دستور جهاد با آنها را میدهد؛ اما جهادی نه با نبرد مسلحانه، بلکه با کلام وحی و بر پایة فرهنگ.
8. استواری بر ملامتگران اقتضای دیگری که برای مجاهدان در راه خدا در آیة 54 سورة مائده بیان شده این است که از ملامت و نکوهش ملامتگران نهراسند.
در آیة 45 سورة توبه، در توصیف کسانی که از پیامبر اکرم اجازه ترک جهاد میگیرند، آمده است: این افراد به خدا و روز قیامت ایمان ندارند و در تردیدشان سرگرداناند.