Abstract:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی انگیزههای دانشجویان برای تحصیل در رشتههای علمی کاربردی کشاورزی بود. جامعه آماری 1020 نفر از دانشجویان کاردانی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ورودی سال تحصیلی 95-94 بودند که 346 نفر از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن از سوی گروهی از متخصصان و پایایی آن با استفاده از پیشآزمون و ضریب تتای ترتیبی (92/0=Ө) تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل تناسب رشته تحصیلی با عوامل درونی و بیرونی، عوامل انگیزش فردی، ارتباط رشته تحصیلی با پیشینه شغلی و خانوادگی، ارتباط رشته تحصیلی با وظایف و تمایلات شغلی و مشوق خانوادگی و ماهیت رشته در حدود 94/63 درصد از واریانس متغیرهای انگیزههای دانشجویان را تبیین کردند. نتایج مقایسه میانگین نشاندهنده آن بود که بین جنس و وضعیت شغلی پاسخگویان در زمان تحصیل با برخی عوامل انگیزشی تفاوت معنیداری وجود داشت. بین سن و تناسب رشته تحصیلی با عوامل درونی و بیرونی، عوامل انگیزش فردی و مشوق خانوادگی و ماهیت رشته تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت.
Machine summary:
انگيزه هاي دانشجويان کارداني مراکز تحقيقات و آموزش کشاورزي براي تحصيل در رشته هاي علمي کاربردي کشاورزي Examining the Motivations of Associate’ Students in Agricultural Research and Education Centers in connection with Studying in Agricultural Applied-Practical Sciences تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/٠٥/٣٠ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٦/٠٧/١٢ شهرام مقدس فريماني* Shahram Moghaddas Farimani زهرا تشکري** هدف از اجراي اين پژوهش ، بررسي انگيزه هاي دانشجويان براي تحصيل در رشته هاي علمي کاربردي کشاورزي بود.
جدول (٧) ضريب همبستگي متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) ضريب همبستگي متغيرهاي پژوهش نشان داد که بين سن و تناسب رشته تحصيلي با عوامل دروني و بيروني، عوامل انگيزش فردي و مشوق خانوادگي و مشوق خانوادگي و ماهيت رشته رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد؛ يعني هر قدر سن پاسخگويان بالاتر بود اين انگيزه ها تأثير بيشتر بر انتخاب رشته هاي کشاورزي توسط آنها داشته است .