Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تکنیک های تبلیغی عرفان واره های نوظهور، به تحلیل محتوای مطالب مرتبط با فرقه هایی با منشاء هندی در پنج وب سایت اینترنتی «پایگاه تخصصی آشنایی با جنبش های معنوی»، «اسرار ماوراء»، «اشو»، «اشو سنتر» و «پیام نور» می پردازد. در 12 ماه مورد بررسی از سال 1390 تا 1395، از میان پست های این سایت ها، 375 مطلب کدگذاری شده به دست آمده که واحد تحلیل در آن ها از منظر 26 مقوله، مورد بررسی قرار گرفته است. واحد تحلیل در این تحقیق، پست بوده که مواردی مثل متن، تصویر یا فیلم را شامل می شود. روش مورد استفاده، تحلیل محتوای استنباطی است و به وسیله ی دو تکنیک مقوله ای و ارزیابی، به بررسی وب سایت های مورد نظر پرداخته و جهت رسیدن به نتایج و تحلیل ها، از نرم افزار spss و آزمون کای اسکوئر (خی دو) استفاده شده است. در این پژوهش، در پی دستیابی به پاسخ این سوال هستیم که مطالب و مفاهیم مرتبط با عرفان واره های نوظهور در راستای رسیدن به اهداف این فرقه ها و تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان، در وب سایت های مورد مطالعه با چه شیوه ها و تکنیک هایی تبلیغ می شوند؟ طبق یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت بیشترین نوع تبلیغات در وب سایت های مورد مطالعه، تبلیغات فرهنگی و مخاطبان اصلی این تبلیغات، عامه ی مردم هستند. همچنین تکنیک های تبلیغی که توسط عرفان واره ها در وب سایت های اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرند، بیشتر در مقیاس خرد و پرکاربردترین آن ها، تکنیک های «ادعا»، «کلی گویی» و «مغالطه» بوده اند. بر اساس این نتایج، هدف اصلی جنبش های نوپدید، شکل دهی به نگرش های مخاطبان است و از آنجا که بیشتر آموزه های آنان جنبه ی احساسی و شهودی دارد، غالبا مطالب فاقد ادله ی منطقی و عقلی را در برمی گیرد. از میان ویژگی های مشترک عرفان واره های نوظهور، تاکید بر شادی و آرامش به عنوان هدف اصلی زندگی، بیشترین نسبت را در وب سایت های مورد بررسی نشان می دهد و بر همین اساس، اصلی ترین موضوعی که برای جذب مخاطبان شان به آن می پردازند، نیاز به صلح و آرامش است.
Machine summary:
"شکلدهی به نگرشها، هدف عرفانوارههای نوظهور در وبسایتهای مورد مطالعه در خصوص رابطهی میان اهداف تبلیغات عرفانوارههای نوظهور با سایتهای تبلیغی مورد مطالعه، طبق نتایج به دست آمده که این رابطه را تأیید میکند و با توجه به دستاورد تحقیق (یعنی اهداف تبلیغات بیشتر شکلدهی به نگرشها و کمتر هدایت رفتار جمعی است)، میتوان نتیجه گرفت که طبق نظریهی چارچوبسازی، سایتهای اینترنتی به عنوان یک وسیلهی ارتباط جمعی کارآمد در دنیای ارتباطات سعی میکنند در درون چارچوب و ساختار خود به گونهای جنبههایی از عرفانوارهها را معرفی و برجسته و تبلیغ کنند که در اذهان مخاطبان به خوبی ماندگار شود و از این طریق سعی در ساختن چارچوبهای ذهنی مخاطبان و شکلدهی به نگرشهای آنان دارند.
مردم عامه، مخاطبان اصلی عرفانوارههای نوظهور طبق ارتباطی که میان مخاطبان تبلیغات با سایتهای مورد بررسی وجود دارد و بر اساس نتایج و دستاوردهای کنونی (یعنی اینکه بیشترین مخاطبان تبلیغات عرفانوارهها، مردم عامه و کمترین مخاطبان این تبلیغات، نخبگان هستند)، و با توجه به نظریهی بازنمایی که مدعی است اغلب دانش و شناخت افراد از جهان به وسیلهی رسانهها ایجاد میشود و درک آنها از واقعیت بهواسطه و به میانجیگری رسانهها شکل میگیرد، میتوان نتیجه گرفت عرفانوارهها اغلب در رسانههای خود با ادبیاتی بسیار ساده و جذاب، آموزههای خویش را به گونهای در اختیار مخاطبان قرار میدهند که بهراحتی برای عامه مردم قابل درک و پذیرش باشد."