Abstract:
در این مقاله با استفاده از رویکرد بازمهندسی فرایندهای کسب وکار و متدولوژی نوینی به نام 5PR مبتنی بر
فناوری اطلاعات، فرایندهای دادرسی کیفری جاری در دادگاهها با هدف کاهش اطاله دادرسی و افزایش
سرعت عملیات قضایی» بر اساس اصول سهگانه طراحی فرایندهاء بازطراحی و اصلاح می گردند و در آخر
سیستمی اطلاعاتی برای انجام فرایندهای بهبودیافته طراحی و معرفی میگردد. این تحقیق از حیث روش
توصیفی از شاخه میدانی و از باب نتایج و هدف، تحقیقی کاربردی است و دادههای استفاده شده از نوع
"کیفی و تفسیری" میباشند که اطلاعات لازم از منابع مختلفی اعم از مصاحبه، مشاهده، مطالعه متون و قوانین
کیفری و سایر روشهاء تحت نظارت و همکاری خبرگان قضایی و مدیریتی، جمعآوری گردید. بهتدریج با
به کا رگیری فنون تحقیقات کیفی و همچنین فنون چهارگانه تحلیل دادههای کیفی، پنج معیار افزایش سرعت و
کاهش اطاله با لحاظ کردن تعدادی قبود و شروط استخراج گردید و درنهایت پنج فرایند کیفری هستهای به-
عنوان جایگزین ده فرایند فعلی» تعریف گردید.
Machine summary:
(زارعی و فرکیش ، ١٣٧٨) شایان ذکر است که مزایـای اثبـات و تجربـه - شده ای که این رویکرد با خود دارد میتواند هر سازمانی را به اسـتفاده از ایـن تکنیـک ترغیـب نماید؛ کاهش کاغذبازی و بوروکراسی، بهبود روش ها و فرایندهای انجام کار(عیسـی خـانی و میرقــادری ١٣٨٤) ، افــزایش ســرعت ، (اوزچلیــک ٢، ٢٠١٠ ؛ پیــراک و زاگــو٣، ٢٠١٥)، بهبــود پایگاه خدمات به مشتریان ، کاهش هزینـه هـای عملیـاتی (پتانایـاک و روی٤، ٢٠١٥)، انعطـاف پذیری در فراینـدهای کـاری، هزینـه کمتر،زمـان کمتـر (آلاس و همکـاران ٥، ٢٠١٢)، کـاهش فرایندها و فعالیت ها (ناراسیمان و جیـارام ٦، ١٩٩٨) و همچنـین سـاخت یـک سیسـتم اطلاعـاتی غنی، ارائه ی سریع اطلاعات ، تنظیم ارتباطات داخلی و خارجی و کارآمد کردن کار همگی از مزایا و عوامل ترغیب بـه سـمت ایـن تکنیـک اسـت (بویلاکـوا و همکـاران ، ٢٠١٢) و در اکثـر سازمان ها و صنایع ملی در سراسر ایران و جهان از این تکنیک جهت بهبود، استفاده شده اسـت از قبیـل صـنعت پزشـکی و بیمارسـتانی (کومـار و رحمـان ٧، ٢٠١٤)، صـنعت بانکـداری و بیمـه جهت کاهش صفوف و همچنین بهینـه سـازی سیسـتم بـانکی (هـائو و ییفـی٨، ٢٠١١) ، صـنعت هوایی مثل ایران ایر(امیدی و خوش طینت ، ٢٠١٦).
Hao & Yifei ایجاد طیف و پیوستاری از تغییرات در فرآیندهای دادرسی کیفری است ؛ به گونه ای کـه تمـامی فرایندها تا مرحله صدور حکم بـا بـه کـارگیری تکنیـک برخاسـته از فنـاوری اطلاعـات ، یعنـی بازمهندسی فرآیندها با حفظ قوانین کیفـری، تحـت نظـر خبرگـان قضـایی در راسـتای افـزایش سرعت و کاهش اطاله در رسیدگی، بازسازی شده و از نو دوباره تعریف و طراحـی شـوند و در آخر نیز سیستمی اطلاعاتی جهت انجام امور کیفری طراحی و ارائه گردد.
علاوه بر این ، تحقیقات دیگری نیز در این راستا از قبیل بایسته ها و چالش های دادرسی کیفـری الکترونیکی (فرزانه ، ١٣٩٣)، خدمات قضایی الکترونیک با تأکید بر کشورهای کـره جنـوبی و ایران (عامری و عبدالهیان ، ١٣٩٣) و بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیک بر اساس سیستم مدیریت پرونده قضایی مجتمـع قضـایی شـهید بهشـتی تهـران (گلپایگـانی و همکـاران ، ١٣٩٣) انجام شده که هرکدام دارای مزایا و معایبی است .