Abstract:
رفتار جامعهپسند نوع خاصی از رفتار هدفمند است که بهمنظور رفاه دیگران انجام میشود. در کنار تنوع رفتارهای جامعهپسند، نکتۀ حائز اهمیت، شرایط و زمینۀ تحقق این نوع رفتارهاست. در این پژوهش، رابطۀ ساختاری تمایزیافتگی خود و ابعاد رفتار جامعهپسند با واسطهگری هویت اخلاقی در قالب یک مدل علی بررسی میشود. ابتدا 239 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. سه مقیاس معتبر شامل پرسشنامۀ فرم کوتاه تمایز خود (DSI-SE) اریک، پرسشنامۀ رفتار جامعهپسند پنر و همکاران، و پرسشنامۀ هویت اخلاقی آکویینو و رید برای سنجش متغیرهای مدل بهکار گرفته شدند. روایی و پایایی ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، بررسی و تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل مسیر انجام گرفت و برای بررسی معناداری واسطهگری و برازش مدل، از نرمافزار ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش، برازش مناسبی دارد. با توجه به یافتهها، تمایزیافتگی بهنحو منفی، رفتار جامعهپسند معطوف به دیگران را پیشبینی میکند. هویت اخلاقی نیز رفتار جامعهپسند کمکرسانی را بهنحو مثبت و رفتار جامعهپسند معطوف به دیگران را بهنحو منفی پیشبینی میکند. همچنین هویت اخلاقی، نقشی واسطهای در رابطۀ میان تمایزیافتگی خود و رفتار جامعهپسند ایفا میکند. درمجموع، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت تمایزیافتگی خود و هویت اخلاقی در رفتار جامعهپسند است.
Prosocial behavior is a particular type of targeted behavior that benefits other people. In addition to the diversity of prosocial behaviors, their conditions and circumstances are also important. In this study, the structural relationship between self-differentiation and the dimensions of the Prosocial behavior, by the intermediation of moral identity, is studied by using a causal model. First, 239 undergraduate students from Shiraz University were selected through proportional class sampling method. Three valid scales, including Eric's DSI-SE questionnaire, Penners prosocial behavior questionnaire, and Aquino and Reeds moral identity questionnaire were applied to measure the model's variables. The validity and reliability of the instruments used in the research were reviewed and confirmed. Data was analyzed by employing the path analysis approach. Also, Amos software was used for evaluating the intermediation and fitness of the model. Results showed that the model was well-fitted with the data of this research. According to the findings, the differentiation was predicted other-oriented prosocial behavior negatively. Furthermore, moral identity predicted the helpfulness behavior positively, and predicted other-oriented prosocial behavior negatively. In addition, the moral identity play a mediating role in the relationship between self-differentiation and prosocial behavior. On the whole, results indicate the importance of self-differentiation and moral identity in prosocial behavior.
Machine summary:
در اين پژوهش ، رابطۀ ساختاري تمايزيافتگي خود و ابعاد رفتار جامعه پسند با واسطه گري هويت اخلاقي در قالب يک مدل علي بررسي ميشود.
Differentiation of self عملکرد اخلاقي) در رفتار جامعه پسند، همچنين با توجه به نقش تمايزيافتگي خود در شکل گيري هويت ، اين سؤال قابل طرح است که آيا تمايزيافتگي خود از طريق هويت اخلاقي، بر رفتار جامعه پسند تأثير ميگذارد.
شايان ذکر است که پژوهشگران در توجيه رابطۀ مثبت بين سبک هويت اطلاعاتي و رفتار جامعه پسند، ويژگيهاي افراد برخوردار از سبک هويت اطلاعاتي مانند خودمختاري، استقلال و رفتارهاي اکتشافي را مهم ترين عامل رويآوردن آن ها به رفتارهاي جامعه پسند ميدانند (سوئننس برزونسکي و همکاران ، ٢٠٠٥؛ اسميت و همکاران ، ٢٠١٠)؛ بنابراين ، ميتوان انتظار داشت که تمايزيافتگي خود نيز به عنوان يکي از شاخص هاي استقلال و خودمختاري، بر هويت اخلاقي به عنوان يکي از انواع هويت تأثير بگذارد.
از ديگر يافته هاي اين پژوهش ، وجود رابطۀ معنادار ميان هويت اخلاقي و رفتار جامعه پسند است .
نتايج اين پژوهش ، نقش واسطه گري هويت اخلاقي را در رابطۀ ميان تمايزيافتگي خود و ابعاد رفتار جامعه پسند را تأييد ميکند.
I. (2002), “The Self-Importance of Moral Identity”, Journal of Personality and Social Psychology, No. 6: 14–23.
(2007), “A Grotesque and Dark Beauty: How Moral Identity and Mechanisms of Moral Disengagement Influence Cognitive and Emotional Reactions to War”, Journal of Experimental Social Psychology, No. 3: 385– 392.
(1985), “The Role of Perspective Taking and Empathy in Children's Machiavellianism, Prosocial Behavior, and Motive for Helping”, The Journal of Genetic Psychology, No. 3: 295–305.