Abstract:
ضرورت سرمایه گذاری هرچهبیشتر فکری/اطلاعاتی پیرامون تحلیل روشمند نشانگرهای ذهنی اثربخشی زندگی تحصیلی و اهمیت اجتماع اشکال متفاوت رفتارهای منتخب برای پاسخدهی به مطالبات زندگی تحصیلی و تبعات مختلف انتخاب گزینه های رفتاری چندگانه در شکل دهی به نیمرخ شناختی، انگیزشی و رفتاری یادگیرندگان، ضرورت توسعة ابزاری با هدف سنجش مدلهای رفتاری تسهیلگر و بازدارندة سلامت تحصیلی را موجب شدهاست. هدف: مطالعة حاضر با هدف توسعه پرسشنامة رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور و تعیین ویژگیهای روان سنجی آن در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: این تحقیق در دو مرحله انجام شد. در مرحله نخست، محقق کوشید تا با استناد به ظرفیت فکری نظریه های معاصر انگیزش پیشرفت تحصیلی متعارف ترین مدل های رفتاری منتخب فراگیران را شناسایی کند. سپس، در همین مرحله محقق با همفکری دو عضو متخصص در حوزة روانشناسی تربیتی و روانسنجی، نسخه اولیة بانک سوالات مشتمل بر اشکال مختلف مدل های رفتاری را تشکیل داد. در ادامه، محقق با اخذ رویکردی استقرایی و به کمک فنون تحلیل جزء نگر، از میان بانک اولیه سوالات، مناسب ترین ماده های مربوط به هر مدل رفتاری را برگزید. در مرحله دوم تحقیق، محقق با اخذ رویکردی قیاسی ضمن تحلیل ساختار عاملی ابزار توسعه دادهشده، به شواهدی در دفاع از ویژگی های فنی روایی و پایایی ابزار دست یافت. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرم افزار AMOS نشان داد که ساختار چندبعدی رفتارهای تسهیل گر سلامت تحصیلی و همچنین، ساختار چندبعدی رفتارهای بازدارندة سلامت تحصیلی با داده ها برازش مطلوبی نشان دادند. علاوه بر این، نتایج مربوط به پراکندگی مشترک بین اشکال چندگانة رفتارهای تسهیل گر و بازدارنده سلامت تحصیلی با هیجانهای پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و تنیدگی تحصیلی ادراکشده نشان داد که پرسشنامة سبک زندگی تحصیلی سلامت محور از روایی سازه برخوردار است.. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج این تحقیق از یک سوی، شواهدی در دفاع از منطق نظری زیربنایی پرسشنامة سبک زندگی تحصیلی سلامت محور فراهم کرد و از دیگر سوی، نشان داد که این ابزار برای اندازه گیری مفهوم رفتارهای سبک زندگی تحصیلی در بین دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا تلقی می شود.
Machine summary:
Goetz, Nett, Martiny, Hall, Pekrun, Dettmers, & Trautwein 7.
Steinhardt & Dollbier آن ها، الگوهای رفتاری متعارف و پربسامد یادگیرندگان در محیط های پیشرفت را در مدلی مفهومی با عنوان «سبک زندگی تحصیلی سلامت محور» به گونه ای گردهم آوریم .
در مطالعه حاضر، الگوهای رفتاری ارجح فراگیران به پشتوانه دیدگاه های نظری معاصر انگیزش پیشرفت در قالب مدلی مفهومی و نوآورانه با عنوان «سبک زندگی تحصیلی سلامت محور» به عنوان یک کل واحد مورد بررسی و تبیین دقیق قرار گرفته و پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی برای سنجش آن توسعه یافته و اعتبارسنجی شده است .
Hussain & Sultan آنچه این همخوانی و انطباق را منطقی و مستدل میسازد، کارکرد فرابافتاری پشتوانه تئوریک منتخب در تبیین و تفسیر رفتارهای سبک زندگی تحصیلی ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی در محیط های پیشرفت است که سبب گشته تا شناسایی الگوهای رفتاری تسهیل گر و بازدارنده سلامت تحصیلی، مستقل از بافت و زمینه ، به نتایج و یافته هایی منطبق و همسو با نتایج تحقیقات گذشته نائل آید.
Cleary, Velardi, & Schnaidman پیشرفت شناسایی و در مدلی مفهومی با عنوان «سبک زندگی تحصیلی سلامت محور» بازآفرینی شده اند و بر اساس آن ، ابزاری با ویژگیهای روانسنجی مطلوب برای سنجش مدل مزبور توسعه یافته است .
King & McInerney گشتاسبی، ز، شکری، ا، فتح آبادی، ج ، شریفی، م .
The self-worth theory of achievement motivation: findings and implications, Elementary School Journal, 85, 5-20.
The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice.