Abstract:
دسترسی به اطلاعات صحیح،تاثیرگذاردر فضای شدیدا رقابتی کسبوکار امروز یکی از ابزارهای قدرت هر شرکتی در سطح ملّی بنگاهی برای تصمیمگیری و اتخاذ ستراتژیهای رقابتی آن است؛ اما در صنعت بیمه کشور استقرار صحیح و کارآمد نظامهای هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش و شناسایی و ارتقای عوامل کلیدی موفقیت این نظامها حیاتی به نظر میرسد. هدف این تحقیق طراحی مدلی برای موفقیت هوشمندی کسبوکار با رویکرد ارتقای مدیریت دانش در صنعت بیمه است. متغیرهای مهم تاثیرگذار در موفقیت هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش با استفاده از روش زمینهای از موضوع استخراج شده و مبنای روش دلفی قرار گرفته است. در ادامه، پرسشنامه دلفی در اختیار پاسخدهندگان قرار گرفت و در دور چهارم به متغیرهای کلان و خرد تحقیق دست یافته و درنهایت 34 متغیر در قالب چهار دسته به نام متغیرهای مدیریت دانش، هوشمندی کسبوکار، میانجی، و نتایج شناسایی و مدل طراحی و اعتبارسنجی شد و با استفاده از الگوی معادلات ساختاری، مدل استخراجشده مورد تایید قرار گرفت.
Machine summary:
مقدمه امروزه به دلیل تشدید فضای رقابتی، کشورها و نیز بنگاه ها در تصمیم گیری و اتخاذ استراتژی رقابتی خود تنها به منابع محدود درون سازمانی و یا اطلاعات تصادفی کسب شده از فضای پیرامون اکتفا نمیکنند و درحقیقت داشتن اطلاعات صحیح ، تأثیرگذار و به روز از فضای اطراف یکی از ابزارهای قدرت در سطح ملّی و بنگاهی محسوب میشود؛ از این رو سازمانها تلاش میکنند به بهترین منابع اطلاعاتی در مورد محیط کسب وکار و فعالیت خود دست یابند و از آنها به طور مؤثر در برنامه ریزی راهبردی خود بهره گیرند (٢٠٠٤ ,Rothberg and Erickson).
امروزه اهمیت سرمایه های مبتنی بر دانش با توجه به چالشهای مدیریتی جدید افزایش یافته است و سازمانهایی که داراییهای دانشی خود را شناسایی، ارزش گذاری، ایجاد و به کار میگیرند، احتمال موفقیت بیشتری نسبت به سایر سازمانها دارند (٢٠١٢ , Kok)، که این امر منجر به پدیدارشدن ابزارها و مفاهیم مدیریتی جدید مانند هوشمندی کسب وکار و مدیریت 1.
برای کسب وکارها مهم است که ارزش سیستمهای هوشمندی کسب وکار را درک کنند زیرا این چنین سیستمهایی با استفاده از تحلیل و تحویل داده ها از تصمیم گیری از تمام سطوح مدیریت شامل سطوح عملیاتی، تاکتیکی و استراتژیک پشتیبانی میکنند .
٣. مدل مفهومی تحقیق در این تحقیق هدف آن است که مؤلفه های کلیدی موفقیت مدیریت دانش و هوشمندی کسب وکار و همچنین نتایج حاصل از به کارگیری موفق آنها در صنعت بیمه با رویکردی جامع مورد بررسی قرار گیرد.