Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علّی ادراک از جو آموزشی خلاق و مهارتهای حل مسئله با انگیزش تحصیلی با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی و روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه لرستان به تعداد 1643 نفر بود که از طریق جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 310 نفر تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای جو آموزشی خلاق محبی و همکاران (1392)، حل مسئله هپنر و پترسن (1982)، باورهای خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و انگیزش تحصیلی ورلند و همکاران(1989) استفاده شد. ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخصهای نکویی برازش با نرمافزار Lisrel 8.5 جهت تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که جو آموزشی خلاق بر انگیزش تحصیلی اثر مستقیم و با میانجیگری خودکارامدی اثر غیرمستقیم دارد؛ اما مهارتهای حل مسئله بر انگیزش تحصیلی اثر مستقیم ندارد ولی با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم دارد. نتایج پژوهش از نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه ساختاری بین جو آموزشی خلاق و مهارتهای حل مسئله با انگیزش تحصیلی دانشجویان حمایت میکند.
Machine summary:
نتايج پژوهش از نقش ميانجي گري خودکارآمدي در رابطه ساختاري بين جو آموزشي خلاق و مهارت هاي حل مسئله با انگيزش تحصيلي دانشجويان حمايت مي کند.
پژوهشگران مختلف (شانک ٦، ١٩٩١؛ سيلر٧ و همکاران ، ٢٠٠٢) معتقدند که عوامل درون فردي (شخصيت ، سطح سواد، سبک هاي تفکر، باورهاي خودکارآمدي و پيامدهاي مورد انتظار؛ اهمال کاري تحصيلي و مهارت هاي حل مسئله ) و عوامل برون فردي (سطح تحصيلات خانواده ، تجربه پژوهشي، حمايت استادان از استقلال پژوهشي، سطح علمي دانشگاه محل تحصيل ، دوستان و جنسيت ) بر انگيزش تحصيلي مؤثر هستند.
خودکارآمدي تحصيلي و مهارت هاي حل مسئله به عنوان عوامل درون فردي و جو آموزشي خلاق (چالش ، آزادي، حمايت از ايده ها، اعتماد و اطمينان ، مباحثه ، تضاد، خطرپذيري، فرصت دادن به ايده ها، سرزندگي و پويايي، شادماني و شوخ طبعي) به عنوان عامل برون فردي در اين پژوهش مورد مطالعه قرار ميگيرند.
نتايج تحليل مسير نشان داد مهارت هاي حل مسئله دانشجويان دانشگاه لرستان موجب افزايش انگيزش تحصيلي در آنان نميشود.
همچنين ازآنجاييکه مهارت هاي حل مسئله يک ويژگي درون فردي است بنابراين به نظر مي رسد که انگيزش تحصيلي دانشجويان دانشگاه لرستان بيشتر تحت تأثير عوامل برون فردي باشد.
نتايج تحليل مسير نشان داد مهارت هاي حل مسئله دانشجويان دانشگاه لرستان موجب افزايش خودکارآمدي تحصيلي در آنان ميشود.
نتايج تحليل مسير نشان دادند باورهاي خودکارآمدي تحصيلي دانشگاه لرستان نقش تعديل گر در خصوص رابطه ادراک از جو آموزشي خلاق و مهارت هاي حل مسئله با انگيزش تحصيلي را دارند.
self-efficacy and academic motivation, Journal Educational Psychologist,Volume.