Abstract:
متحرکسازی کاراکتر بشکل رایانه ای یکی از گونه های متحرکسازی است که امروزه اصلی ترین نقش را در فیلمهای متحرکسازی،زنده و بازی رایانه ای ایفا می کند. این گونه هنری حلقه واصل بین مخاطب و اثر، همچنین کلید همذات پنداری کاربر با کاراکتر های موجود است.از آنجائیکه بسیاری از شرکتهای تولید کننده داخلی در زمینه محصولات رسانه ای فوق دارای بخش تحقیقات و توسعه نمی باشند لازم است متناسب با فرهنگ ملی وبومی شناخت جامع از مقوله متحرکسازی کاراکتر رایانه ای صورت پذیرد. لذا در راستای آن ، نقش کاراکتر وتاریخچه اش در متحرکسازی،ساختار روانشناسانه آن در تعامل با مخاطب ،سیستم حرکتی وهمچنین نقش رایانه در اعتلای آن بررسی گردید. تلاش بر اینست با پژوهش در یافته های موجود، شناخت کلی و اصولی برای هنرمندان،متحرکسازان و تولیدکنندگان حاصل شود تا گامی باشد در جهت پژوهشها ی آتی، که این مقاله تلاش دارد با ارائه مطالبی در رابطه با موضوع فوق به یک تحلیل کلی برسد.
Nowadays digital character animation as one of the animation genres plays a major role in animation films, cinema and video games. This type of art acts as a chain link between audience and artwork, and also is the user’s key of empathy with characters. Since the most of domestic production companies haven't had research and development center in media product field, it is necessary to achieve a general cognition of character animation according to national and domestic culture. So accordingly the role and history of character in animation, psychological construction in interaction with audience, movement system, and also the role of computer in its progress were studied. In addition, studying available results, it is attempted to provide a general and systematic cognition for artists, animators and producers, in order to be a step toward future researches.
Machine summary:
این کاراکترها بهطور روزافزون در صنایع سرگرمی چون بازی رایانهای و سینما و متحرکسازی بهکار رفته است و خیل عظیم انسانها از سنین مختلف مخاطبان آنها هستند.
2. 2 کاراکتر و داستان نخستین گام در خلق فیلم متحرکسازی (انیمیشن) تصمیمگیری در این باره است که دربارة چه خواهد بود.
این عملکردها بهشکل کنشها و واکنشهایی است که کاراکتر درتعامل با فضا و دیگر کاراکترهای داستان از خود بروز میدهد (بلکر 1392: 31- 32).
اگر قرار بر این باشد که توسعة کاراکترهای رایانهای بهشکل دقیق ازنظر تاریخی موردبررسی قرار گیرد و چهارچوبی کلی برای مرور سیر تکاملی آن درنظر گرفته شود، میتوان به بررسی تکامل کاراکترهای رایانهای که مات السون (Matt Elson) انجام داده است استناد کرد.
3 تاریخچة کاراکتر رایانهای در سینما و انیمیشن دنیای آینده (Future World) اولین فیلم بلند زنده بود که کمپانی اطلاعات بینالملل در سال 1976 با استفاده از تصاویر گرافیک رایانهای برای متحرکسازی دست و چهره آن را ساخت (ibid.
این موجود بهشکل بحثبرانگیزی اولین کاراکتر رایانهای متحرکسازیشده محسوب میشود (ibid.
این فیلم بلند متحرکسازیشده شامل کاراکترهای رایانهای از نوع انسانی و اسباببازی بود.
این کاراکتر با بازی بیل نایی (Bill Nighy) یکی از موجهترین کاراکترهای دیجیتال در دنیای فیلم است (ibid.
6. نتیجهگیری کاراکتر، بهعنوان مؤلفة اصلی در پیشبرد و روایت داستان، در رسانههای نمایشی نقش بسیار کلیدی ایفا میکند و چهبسا در اثری درام (سینما، تئاتر، انیمیشن، و بازی رایانهای نقشمحور) همانا نمایش درگیری با موانع مختلف و انگیزه برای برطرفکردن آنها و درنهایت فائقآمدن بر آنهاست.