Abstract:
زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر به عنوان یک مشکل بهداشتی اخیرا مورد توجه قرار گرفته است و جزء اختلالات روانی طبقه بندی شده است و عوامل بسیاری بر شیوع این اختلال تاثیر گذار است. هدف کلی از این پژوهش بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان و رابطه آن با مولفه های شخصیتی و اضطراب بود. روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود.کلیه دانشجویان دانشگاه یزد جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان تعداد 200نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری خوشه ای مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل: پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ(2000)؛ پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئوکاستا و مک کری(1988)و پرسشنامه حالت-رگه اضطراب اسپیلبرگر و همکاران(1970) بود. یافته ها: پژوهش نشان داد که بین ویژگی (روان رنجور خویی) و اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان همبستگی مستقیم و معنادار آماری و بین ویژگی (سازگاری-خوشایندی) و (وظیفه شناسی) و اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان همبستگی معکوس و معنادار آماری وجود دارد. بین ویژگی (برون گرایی) و (پذیرش) و اعتیاد به اینترنت همبستگی معنادار آماری وجود ندارد. بین میزان اضطراب و اعتیاد به اینترنت دانشجویان نیز همبستگی مستقیم و معنادار آماری وجود دارد. نتیجهگیری: بنابراین، با توجه به افزایش کاربران اینترنت به ویژه در جوانان و عوارض نامطلوب اعتیاد به اینترنت روی ابعاد مختلف سلامتی به ویژه سلامتی روانی آن ها که می تواند منجر به مشکلات تحصیلی-شغلی نیز گردد و اثر گذاری مولفه های شخصیتی و اضطراب بر آن، به نظر می رسد برنامه ریزی برای اقدامات مداخله ای در راستای پیشگیری از آسیب جوانان ضروری است.
Machine summary:
هدف کلی از این پژوهش بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان و رابطۀ آن با مولفه های شخصیتی و اضطراب بود.
بنابراین بر اساس مطالب فوق، هدف کلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان و رابطۀ آن با مولفه های شخصیتی و اضطراب می باشد.
برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه به شرح زیر استفاده شد : پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ<FootNote No="17" Text="Yangs internet addiction inventory"/> (2000) : این پرسشنامه دارای 20 سوال بوده و هدف آن سنجش میزان اعتیاد به اینترنت در افراد مختلف می باشد.
همچنین بین ویژگی شخصیتی روان رنجور خویی و اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان رابطه و همبستگی مستقیم و معنادار آماری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش به منظور بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان و رابطۀ آن با مولفه های شخصیتی و اضطراب، صورت گرفته است.
نتایج در بررسی عوامل پنج گانه شخصیت، ویژگی وظیفه شناسی و اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان، رابطه و همبستگی معکوس و معنادار آماری را نشان داد که با نتایج پژوهش شایق و همکاران( 1388 ) همسو می باشد.
یافته های پژوهش در بعد ویژگی شخصیتی روان رنجور خویی با اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان همبستگی مستقیم و معنادار آماری را نشان داد.
نتایج فرضیه میزان اضطراب با اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان همبستگی مستقیم و معنادار آماری را نشان داد، که این یافته با نتایج پژوهش طیوری و همکاران(1394) همسو است.