Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر رویکرد قصه درمانی در بهبود عزت نفس دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 1396-1395 است. روش تحقیق آزمایش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر کانون تربیتی شهرستان رامهرمز که در فعالیت های تابستانی شرکت نموده که 60 نفر بودند و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموز (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفرگروه کنترل) ششم ابتدایی شهرستان رامهرمز بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه عزت نفس کودکان پپ(1989) استفاده شد. و تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزارSPSS ویرایش 23 صورت گرفت، در این پژوهش از روش آماری کلموگراف اسمیرنوف، آزمون لوین و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که مقدار تاثیر متغیر مستقل اجرای قصهگویی پس از خارج کردن تاثیر پیش آزمون(77/46 f =) است که در سطح 05/0 P< معنادار و قصهگویی بر افزایش عزت نفس موثر است.
Machine summary:
با توجه به آنچه گفته شد این پژوهش به دنبال بررسی این موضوع از زاویهی دیگر با پاسخ به این سؤال اساسی که آیا قصه درمانی بر افزایش عزت نفس کودکان شهرستان رامهرمز تأثیر دارد؟ اهداف تحقیق هدف اصلی هدف کلی این پژوهش، بررسی اثر بخشی قصه درمانی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در کلاسهای اوقات فراغت کانون تربیتی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 1396-1395 است.
اهداف فرعی 1- تعیین اثر بخشی قصه درمانی بر افزایش ابعاد عزت نفس(کلی، جسمی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی) دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در کلاسهای اوقات فراغت کانون تربیتی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 1396-1395.
1-1-تعیین اثر بخشی قصه درمانی بر افزایش ابعاد عزت نفس(کلی، جسمی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی) دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در کلاسهای اوقات فراغت کانون تربیتی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 1396-1395.
فرضیههای تحقیق فرضیه اصلی قصه درمانی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در کلاسهای اوقات فراغت کانون تربیتی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 1396-1395تأثیر دارد.
فرضیههای فرعی 1- قصه درمانی بر افزایش عزت نفس(کلی، جسمی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی) دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در کلاسهای اوقات فراغت کانون تربیتی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 1396-1395 تأثیر دارد.
پاسخ به فرضیه فرعی پژوهش قصه درمانی بر افزایش ابعاد عزت نفس دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در کلاسهای اوقات فراغت کانون تربیتی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 1396-1395 تأثیر دارد.
قصه درمانی بر افزایش ابعاد عزت نفس دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در کلاسهای اوقات فراغت کانون تربیتی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 1396-1395 تأثیر دارد.