Abstract:
بازی همانند سایر پدیده ها ابعاد و جنبه های وسیعی را در بر می گیرد که در این پژوهش به ابعاد شناختی،
اجتماعی و حرکتی توجه شده است. هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر بازی درمانی در رشد مهارت های مربوط به حیطه های شناختی، اجتماعی و حرکتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه می باشد.
تحقیق حاضر از نوع تحقیقات شبه آزمایشی (نیمه تجربی)، طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان با نیازهای ویژه شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی استان مازندران می باشند. روش نمونه گیری، روش تصادفی ساده می باشد. حجم نمونه مورد مطالعه شامل ٣٠ نفر دانش آموزان کم توان ذهنی ( ١٤ نفر پسر و ١٦ نفر دختر) میباشند. دانش اموزان مورد مطالعه بصورت تصادفی از مدارس شهرستان چالوس ساده به دو گروه ( ١٥ نفره) آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار تحقیق عبارتند از: ١- تست پیشرفته ادراکی- بینایی فراستیگ ٢-آزمون نقاشی آدمک گودانیاف ٣- مقیاس
بالیدگی (بلوغ اجتماعی) واینلند ٤-آزمون های رشد شناختی پیاژه. یافته های این تحقیق نشان داد که: بازی
درمانی بر پیشرفت نگهداری ذهنی مفاهیم" طول، وزن و حجم"، پیشرفت هماهنگی چشم و دست،
پیشرفت اجتماعی شدن، پیشرفت تحصیلی و رشد مهارت های حرکتی در دانش آموزان با نیازهای ویژه
موثر می باشد.
Machine summary:
هدف کلي اين پژوهش بررسي تاثير بازي درماني در رشد مهارت هاي مربوط به حيطه هاي شناختي، اجتماعي و حرکتي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با نيازهاي ويژه مي باشد.
يافته هاي اين تحقيق نشان داد که : بازي درماني بر پيشرفت نگهداري ذهني مفاهيم " طول ، وزن و حجم "، پيشرفت هماهنگي چشم و دست ، پيشرفت اجتماعي شدن ، پيشرفت تحصيلي و رشد مهارت هاي حرکتي در دانش آموزان با نيازهاي ويژه مؤثر مي باشد.
اهداف پژوهش هدف کلي: بررسي تاثير بازي درماني در رشد مهارت هاي مربوط به حيطه هاي شناختي، اجتماعي و حرکتي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با نيازهاي ويژه ميباشد.
٨٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و چهارم ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * فرضيه هاي فرعي - بازي درماني بر پيشرفت نگهداري ذهني مفاهيم " طول ؛ وزن ؛ حجم " در دانش آموزان با نيازهاي ويژه موثر مي باشد.
تاثير بازي درماني بر ارتقا مهارت هاي شناختي و اجتماعي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با نيازهاي ويژه / ١٠٩ ــ لندرث ، گ .
Effect of interaction between parental treatment styles and peer relations in classroom on the feeling of loneliness among تاثير بازي درماني بر ارتقا مهارت هاي شناختي و اجتماعي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با نيازهاي ويژه / ١١١ deaf children in Egyptian schools.