Abstract:
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر سلامت روان مادران کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه است. در یک مطالعه شبه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، مادران20 کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه، به صورت در دسترس از دو مرکز درمانی وابسته به دانشگاه، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه گروهی فرزندپروری مثبت قرار گرفت. آزمودنی ها به وسیله مقیاس سلامت روان عمومی در 3 مرحله (قبل از مداخله، بعد از مداخله و مرحله پی گیری) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که اجرای برنامه آموزشی منجر به افزایش معنادار سلامت روان مادران گروه آزمایش در مقایسه با مادران گروه کنترل شده است. در نتیجه برنامه فرزند پروری مثبت در ارتقاء سلامت روان مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه، موثر است؛ لذا پیشنهاد می شود درمانگران از این روش برای کمک به این گروه کودکان استفاده نمایند.
Machine summary:
اثربخشي برنامه فرزندپروري مثبت بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي / کمبود توجه The Effectiveness of Positive Parenting Program on the Mental Health of Mothers with Children Suffering from Attention Deficit/Hyperactivity Disorder بهناز سادات جعفري .
K. Khoshabi, Ph. D استاديار و روانپزشک دانشگاه علوم بهزيستي دريافت مقاله : ٨٨/٦/٨ دريافت نسخه اصلاح شده: ٨٩/٨/١٦ پذيرش مقاله : ٨٩/١٠/٢١ چکيده : هدف پژوهش حاضر، اثربخشي برنامه گروهي فرزندپروري مثبت بر سلامت روان مادران کودکان ٤ تا ١٢ ساله مبتلا به اختلال بيش فعالي / کمبود توجه است .
در نتيجه برنامه فرزند پروري مثبت در ارتقاء سلامت روان مادران داراي کودک مبتلا به اختلال بيش فعالي / کمبود توجه ، مؤثر است ؛ لذا پيشنهاد مي شود درمانگران از اين روش براي کمک به اين گروه کودکان استفاده نمايند.
جامعه ، نمونه و روش نمونه گيري جامعه پژوهش شامل کليه مادران کودکان ٤ تا ١٢ ساله داراي اختلال بيش فعالي / کمبود توجه فصلنامه خانواده پژوهي/ سال ششم / شماره ۲۴/ زمستان ٥٠٢/۵۰۲/۱۳۸۹ ترکيبي است که در سال ١٣٨٦ به مراکز درماني وابسته به دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي مراجعه کرده بودند.
فصلنامه خانواده پژوهي/ سال ششم / شماره ۲۴/ زمستان ٥٠٦/۵۰۶/۱۳۸۹ جدول ٢: خلاصه يافته هاي تحليل کوواريانس ميانگين خردهمقياسهاي پرسشنامه سلامت روان عمومي (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث نتايج پژوهش حاضر نشان داد که شرکت در برنامه آموزش فرزندپروري مثبت ، مشکلات سلامت روان عمومي (جسماني سازي، افسردگي ، اضطراب و ناکارآمدي اجتماعي ) مادران داراي کودکان ADHD را کاهش مي دهد.