Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر در خوداثرمندی والدینی مادران کودکان 6-2 ساله است. ایـن مطالعه در زمره مطالعـات توصیفی ـ پس رویدادی قرار دارد. بدین منظور پس از انتخاب خوشه ای چندمرحله ای 15 مهدکودک از سه منطقه شهر تهران، 350 مادر به پرسش های پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، پرسشنامه پیوند والدینی، شاخص استرس والدینی، مقیاس منابع حمایت اجتماعی، پرسشنامه اثرمندی مادرانه و فهرست رفتاری کودکان پیش دبستانی جهت جمع آوری داده ها استفاده شد.
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد استرس والدینی، مشکلات رفتاری کودک، عزت نفس مادر و خرده مقیاس آشفتگی والدینی در شاخص استرس والدینی، در چهار گام، حدود 32 درصد واریانس خوداثرمندی والدینی مادران را تبیین می کنند. لذا برنامه های آموزشی و پیشگیرانه با در نظر گرفتن این متغیرها می تواند سطح خوداثرمندی در مادران را افزایش داده و از ناسازگاری های بعدی پیشگیری کند.
Machine summary:
عوامل مؤثر در خوداثرمندي والديني مادران کودکان ٦-٢ ساله Influencing Factors of Parental Self-Efficacy in Mothers of 2-6 Year-Old Children دکتر کارينه طهماسيان .
از پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ، پرسشنامه پيوند والديني ، شاخص استرس والديني ، مقياس منابع حمايت اجتماعي ، پرسشنامه اثرمندي مادرانه *اين مقاله برگرفته از پژوهشي است تحت عنوان "عوامل مؤثر در خوداثرمندي والديني مادران کودکان ٦-٢ ساله شهر تهران" که با پشتيباني مالي دانشگاه شهيد بهشتي انجام شده است .
در ديدگاه عوامل مؤثر در خوداثرمندي والديني مادران کودکان ٦-٢ ساله /٤٨٥/۴۸۵ کولمن ٨ و کاراکر٩ (١٩٩٧) اين که والدين به چه ميزان در توانايي اشان جهت بدست گرفتن همه جنبه هاي پرورش کودک احساس اثرمندي مي کنند به عنوان خوداثرمندي والديني در نظر گرفته مي شود.
با توجه به نقش قابل توجه خوداثرمندي والديني مادر در سازگاري مادر و کودک و لزوم طرحريزي برنامه هاي آموزشي و پيشگيرانه در جهت افزايش خوداثرمندي والديني مادران، شناخت عوامل مؤثر تأثيرگذار بر خوداثرمندي والديني مادران کودکان ٦-٢ ساله شهر تهران اصلي ترين هدف اين پژوهش است .
موسوي، محمدخاني ، کاوياني و دلاور (١٣٨٥) ضريب همبستگي بين اين مقياس و آزمون اعتماد به نفس آيزنگ ٣٧ را در جمعيت ايراني ٠/٨١ و ضريب بازآزمايي و همساني دروني را به ترتيب ٠/٩٢ و ٠/٨٨ گزارش کردند.
Maternal self-efficacy beliefs, competence in parenting and toddler’s behavior and developmental status.
Social support, infant temperament, and parenting self-efficacy: A meditational model of postpartum depression, Child Development, 57, 1507-1518.