Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی چالش های برون سپاری آموزش به موسسات ارائه دهنده آموزش از دیدگاه مدیران و کارشناسان آموزش می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها، جزء پژوهش های توصیفی، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مدیران و کارشناسان آموزش سازمان هایی است که در لیست صد شرکت برتر کشور و در شهر تهران قرار دارند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 83 نفر از آنان انتخاب و مورد سوال قرار گرفته است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شامل 55 سوال بسته پاسخ استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید دانشگاهی بررسی و مورد تایید قرار گرفته و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. پس از جمع آوری و تلخیص داده ها، به منظور تحلیل و تفسیر سوال های پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که از نظر مدیران و کارشناسان، کیفیت خدمات موسسات ارائه دهنده آموزش، در سطح مطلوبی است. همچنین مدیران و کارشناسان آموزش، دیدگاه مثبتی در مورد برون سپاری آموزش های سازمانی دارند و بین دیدگاه افراد نمونه نسبت به برون سپاری آموزش، بر حسب متغیرهای دموگرافیگ تفاوت معنی داری وجود ندارد. مهم ترین نقاط قوت برون سپاری در موسسات ارائه دهنده آموزش به ترتیب توسعه منابع و امکانات، بهبود عملکرد، کاهش هزینه ها و تمرکز بر اهداف و فرایند های اصلی و مهم ترین نقاط ضعف برون سپاری آموزش، نداشتن اطلاعات کافی در خصوص شرکت ها، از دست رفتن مزایای رقابتی، دشواری در تغییر به سمت پیمانکاران جدید و افزایش منابع مورد نیاز، مدیریت تماس و روابط بوده و در نهایت، مهم ترین راه کارهای بهبود برون سپاری در موسسات ارائه دهنده آموزش ارائه شده است.
Machine summary:
مهم تـرین نقـاط قوت برون سپاری در مؤسسات ارائه دهنده آموزش به ترتیب توسعه منابع و امکانات ، بهبود عملکرد، کاهش هزینـه هـا و تمرکز بر اهداف و فرایند های اصلی و مهم ترین نقـاط ضـعف بـرون سـپاری آمـوزش ، نداشـتن اطلاعـات کـافی در خصوص شرکت ها، از دست رفتن مزایای رقابتی، دشواری در تغییر به سمت پیمانکاران جدید و افزایش منـابع مـورد نیاز، مدیریت تماس و روابط بوده و در نهایت ، مهم ترین راه کارهـای بهبـود بـرون سـپاری در مؤسسـات ارائـه دهنـده آموزش ارائه شده است .
نوردین ٣ ضمن بررسی روند تحول این مفهوم طی ده سال گذشته به این نتیجه دست یافت که برون سپاری از دهه های پایانی قرن گذشته (١٩٧٠) از تمرکز بر تأمین مواد اولیه و خدمات فنی به سمت خدمات اداری و مشاوره ای و در جدیدترین شکل خود، "آموزش و بهسازی کارکنان " تحول یافته است مطالعات و پژوهش های مستقل فراوانی که در این حوزه در سال های اخیر به عمل آمده اند نشان میدهند بسیاری از شرکت های جهانی (بیش از ٤٠٠ شرکت )، هم اکنون بخش اعظم فعالیت های منابع 1-Outsourcing 2-Woody 3-Nordin انسانی خود را به وسیله پیمان سپاری به انجام میرسانند و هر ساله تعداد این شرکت ها رو به افزایش است .
بنابراین نتیجه گرفته میشود که از دیدگاه مدیران و کارشناسان ، کاهش هزینه ها، تمرکز بر اهداف و فرایند های اصلی، توسعه منابع و امکانات ، و بهبود عملکرد را می توان به عنوان نقاط قوت برون سپاری در مؤسسات ارائه دهنده آموزش تلقی نمود.