Abstract:
هدف این پژوهش بررسی نقش ویژگی های فردی و محیطی در انتقال یادگیری معلمان ششم ابتدایی است. برای بررسی روابط بین متغیرهای موثر بر انتقال یادگیری، پژوهش با روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه یک و دو شهر اردبیل می باشد که در دوره های آموزشی تابستان سال تحصیلی 1393-1392، شرکت کرده اند. با توجه به تعداد سوال های پرسشنامه، 205 پرسشنامه به صورت تصادفی بین شرکت کنندگان توزیع شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های حرفه ای گرایی معلم، خودکارآمدی معلم، حمایت مدیر، حمایت همکار و انتقال یادگیری استفاده شده است. روایی سازه ابزار با استفاده از تحلیل عامل تاییدی مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش و یافته های تحلیل مسیر در قالب آزمون مدل درون داد و فرضیه های پژوهش بیانگر آن است: حمایت همکار به عنوان یکی از عوامل محیطی مدارس به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق حرفه ای گرایی معلمان بر انتقال یادگیری اثر مثبت دارد، اما اثر این متغیر بر خودکارآمدی معلمان معنی دار نمی باشد. همچنین اثر غیرمستقیم حمایت مدیر از طریق حرفه ای گرایی بر انتقال یادگیری معلمان مثبت است، اما اثر مستقیم حمایت مدیر و خودکارآمدی بر انتقال یادگیری معلمان معنی دار نمی باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد انتقال آموخته ها به محیط کار تا حد زیادی در گرو حرفه ای گرایی معلمان و حمایت همکاران از فرایند انتقال و استفاده از آموخته ها در کلاس درس است. این نتایج می تواند در جهت بهبود جو مدارس و مدیریت عوامل فردی و محیطی و در نهایت تسهیل انتقال یادگیری موثر واقع شود.
Machine summary:
تجزیه و تحلیل داده های پژوهش و یافته هـای تحلیـل مسـیر در قالـب آزمـون مدل درون داد و فرضیه های پژوهش بیانگر آن است : حمایت همکار به عنوان یکی از عوامل محیطی مدارس بـه طـور مستقیم و غیرمستقیم از طریق حرفه ایگرایی معلمان بر انتقـال یـادگیری اثـر مثبـت دارد، امـا اثـر ایـن متغیـر بـر خودکارآمدی معلمان معنیدار نمیباشد.
با این حال محققان و دست اندرکاران اظهار میدارند که بسیاری از سرمایه گـذاریهـا در آمـوزش و توسعه سازمان به هدر میرود، به دلیل اینکه بسیاری از دانش ها و مهارت های به دسـت آمـده از آموزش ، به طور کامل در محل کار کارکنان اعمـال نمـیشـود (٢٠٠٠ ,Holton et al)، و تنهـا ده درصـــد از ایـــن دوره هـــای آموزشـــی در انتقـــال آمـــوزش بـــه شـــغل ، مطلـــوب اســـت (٢٠٠٩ ,Laker& Powell).
در نهایت فرضیه های زیر در این پژوهش بیان و بررسی شده است ؛ ١- خودکارآمدی معلمان ششم ابتدایی در رابطه با حمایت مدیر، حمایـت همکـار و انتقـال یادگیری نقش میانجی دارد.
اغلب پژوهش های گذشته نشان میدهد یکی از مؤلفه هـای مـؤثر بـر انتقـال یـادگیری خودکارآمدی است (٢٠٠٧ ,Burke et al ;٢٠٠٩ ,Blume et al)، اما نتایج این پـژوهش نشـان داد این متغیر در انتقال یادگیری تأثیری معنیداری ندارد.
از سوی دیگر همکاران با قرار گـرفتن در جـو دوسـتانه و هـم سـطح 1-Mihalko 2-Brown & McCracken 3-Azman 4-Abozed et al فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال اول ، شماره ١، تابستان ١٣٩٣ ٤٢ میتوانند بدون فشار از آموخته های خود استفاده کنند.
The Influence of Work Environmental Factors on Motivation to Transfer Management Training: Case Study of the Libyan Oil Industry.