Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین های روانی- حرکتی بر بهبود دستخط دانشآموزان ابتدائی بود. بعضی از دانش آموزان ابتدائی در دستخط دچار اشکال هستند که مشکلات آن ها می تواند ناشی از عواملی مانند قلم نامناسب، سطح نامناسب برای نوشتن یا وضعیت بدنی نامناسب در حین نوشتن، هماهنگی بینایی- حرکتی ضعیف، مشکل در برنامه ریزی حرکتی و کنترل حرکات ظریف باشد. دراین پژوهش که ازطرح تک آزمودنی نوعAB استفاده شد، جامعه مورد پژوهش شامل دانشآموزان ابتدائی در استان تهران در سال تحصیلی 96-1395بود که به وسیله سیاهه محقق ساخته از نظر مشکلات دستخط بررسی و با استفاده از نمونه گیری هدفمند 4 نفراز دانش آموزان با مشکلات دست خط برای آموزش انتخاب شدند و به مدت 10 جلسه آموزش دیدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از داده های سه مرحله استفاده شد که شامل خط پایه، حین آموزش و مراحل پیگیری بود. نمره هر دانش آموز در آزمون خط پایه، حین آموزش و پیگیری به صورت نمودار و جدول نمایش داده شده است. براساس یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که تمرین های شناختی- حرکتی می تواند در بهبود دستخط دانشآموزان مؤثر باشد.
Machine summary:
کاهش مشکلات دستخط در بعضی از دانش آموزان پایدارتر است این مسأله نشان میدهد علاوه بر ابعاد جسمیو آموزشی مؤثر برکاهش مشکلات دستخط ، باید به عوامل دیگری از جمله ویژگیهای شخصیتی دانش آموز نیز توجه نمود و طبق مشاهداتی که در هنگام آموزش و ارزیابی انجام شد، بعد هیجانی فرد در آموزش نقش بسزایی دارد، بنابراین ، در آموزش نباید فقط به یک بعد توجه کرد و ابعاد دیگر را نادیده گرفت .
مشکلات دستخط ناشی از عوامل محیطی مانند قلم نامناسب ، سطح نامناسب برای نوشتن یا وضعیت بدنی نامناسب در حین نوشتن است و یا ناشی از عوامل درونی است که به قابلیت های ذاتی دانش آموزان از قبیل هماهنگی بینایی- حرکتی، برنامه ریزی حرکتی، کنترل حرکات ظریف و توانایی دستکاری مناسب ابزار نوشتن در دست اطلاق میشود که ممکن است در بین دانش آموزان دختر و پسر نیز متفاوت باشد (فدر و ماجنمر٢، ٢٠٠٧).
نمونه های این پژوهش چهار دانش آموز سوم ابتدائی با مشکلات دستخط است که نمره ی هر دانش آموز در آزمون خط پایه ، حین آموزش و پیگیری به صورت نمودار نمایش داده شده است .
McCloskey, Perkins & Van Divner 4.
Relationships between Handwriting Features and Executive Control among Children with Developmental Dysgraphia.
Inter-relationships between objective handwriting features a executive control among children with developmental dysgraphia.