Abstract:
یکی
پژوهش حاضر با هدف بررسی پایایی و روایی پرسشنامه نقائص کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان
بارکلی (۲۰۱۲) در شهر مشهد بود. بدین منظورء فرایند ترجمه و ترجمه معکوس برای تهیه نسخه فارسی
پرسشنامه انجام شد. در یک طرح همبستگی داده های ۱۰۰۰ دانش آموز ۶ تا ۱۷ ساله در مقطع ابتدایی تا
متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی ۹۷- ۹۶ به شیوه نمونه گیری خوشه ای از طریق پرسشنامه گردآوری شد
که ۹۷۹ دانش آموز پرسشنامه را تکمیل کردند. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از روش همسانیدرونی
استفاده شد و آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی بین مادهها با نمره کل عوامل محاسبه گردید. جهت بررسی
روایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و روایی ملاکی استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای
کرونباخ بهدست آمده در هر دو جنس و کل به لحاظ روانسنجی برای تمام خرده مقیاسها و کل مقیاس
رضایت بخش بود. هم چنین خرده مقیاسها از همسانی درونی مطلوبی برخوردار بودند و روابط درونی خوبی
بین خرده مقیاسها وجود داشت.روایی ملاکی مقیاس با پرسشنامه کولیج محاسبه شد و ضریب همبستگی
بهدست آمده از نظر آماری معنادار بود. تایج تحلیل عاملی تاییدی برازش مادهها را تایید کرد و ساختار پنج
۳
عاملی مقیاس تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مقیاس کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان
با ر کلی (۲۰۱۲) برای سنجش نقائص کار کردهای اجرایی کودکان و نوجوانان ایرانی ابزاری معتبر و رواست
و میتواند به عنوان ابزاری مفید در پژوهشهای روانشناختی و موقعیتهای بالینی استفاده شود.
Machine summary:
امروزه ارزیابی کارکردهای اجرایی از طریق نرم افزارهای رایانه ای است که ملاک تشخیصی و خط برش استاندارد برای تشخیص ندارند و پرسشنامه های ارزیابی هم توسط والدین یا معلمین تکمیل میشود که مشکلات شناختی کودکان را نمیشود از این طریق کامل مورد ارزیابی قرار داد.
بنابراین در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤال هستیم که مقیاس نقائص کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی در نمونه کودکان و نوجوانان ٦ تا ١٧ ساله شهر مشهد از روایی و پایایی مناسب برخوردار است ؟ روش این پژوهش با توجه به هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی یک ابزار و روش گردآوری داده ها در طبقه طرح های توصیفی از نوع همبستگی قرار میگیرد.
برای تعیین این مطلب که مقیاس نقائص کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی از چند عامل اشباع شده است .
شاخص های برازش تحلیل عاملی پرسشنامه کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی (رجوع شود به تصویر صفحه) در تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از شاخص های ذکرشده در بالا برازش و روایی ابزار مورد آزمون و بررسی قرار میگیرد.
McCloskey, Perkins&Van Divner استفاده و مورد تایید قرارگرفت (نورانی جورجاده ، مشهدی، طبیبی، خیرخواه ، ١٣٩٥).
1. Gillian, Stavro, Ettenho & NiggJoel 2.
Barkley Deficits in Executive functioning scale- children and adolescents ( BDEFS-CA).
An Analysis of the Barkley Deficit in Executive Functioning Scale in a College Population Does It Predict Symptoms of ADHD Better Than a Visual-Search Task Journal of Attention Disorders,21,7,567.