Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با سبک های یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 400 نفر از دانشجویان(200 دختر و 200 پسر) که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از چهار پرسشنامه، تصویر ذهنی بدن( BICI )، خودپنداره بک(BSCT)، عزت نفس کوپراسمیت و اختلالات تغذیه اهواز(AEDI) استفاده شد. پژوهش حاضر همبستگی از نوع کاننی بوده و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی کاننی نشان داد که بین تفکر انتقادی و فراشناخت با سبک های یادگیری و موفقیت تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد و نیز قویترین رابطه بین فراشناخت از متغیرهای مجموعه اول (مستقل) و سبک یادگیری جذب کننده از متغیرهای مجموعه دوم (وابسته) می باشد.
Machine summary:
كيم، پارك، بيك (Kim, Park & Back, 2009)، كانگ، كيم و كانگ (Kang, Keam & Kang, 2009)، تحقيقات کاتینو (Coutinho, 2007)، کاریگان (Karigan, 2006)، شاهین (Sahin, 2008)، لنا و ليو (Lena & live, 2006) نیز طی تحقیقات جداگانهای نشان دادند تفکر انتقادی و تحول شناختی پیشبینی کننده سبک یادگیری فرد بوده و بر آن تأثیر میگذارد و در عین حال بنيان ، هیل، زادریان و مالن (Benyon, Hill, Zadurian & Mallen, 2010) و بابامحمدی و خلیلی ( Baba mohammadi & Khalili, 2004) در پژوهشهای خود دریافتند که موفقیت در تحصیل عامل تأثیرپذیر از مؤلفه تفکر انتقادی و فراشناخت است.
براساس مطالعاتی که انجام شده میتوان این ادعا را مطرح کرد که سبک یادگیری و موفقیت تحصیلی که از آنها به عنوان توانایی گذراندن مراحل تحصیل یاد میشود، نیز از جمله عوامل متأثر از تفکر انتقادی و فراشناخت است (Philip, Bernard & Riddell, 2008).
برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز، از شاخص معدل جهت تعیین موفقیت تحصیلی و سه پرسشنامه استفاده شد که به شرح زیر است؛ الف) پرسشنامه مهارتهاي تفكر انتقادي کالیفرنیا (فرم ب) (CCTST - California critical thinking disposition inventory): اين آزمون توسط فاسيون (Facione, 1997) ساخته شده است با 75 گويه در مقياس ليكرت 5 قسمتي ساخته شد (Fathi Azar, 2003) و شامل 7 مؤلفه جستجوي حقيقت، منظم بودن، تحليلي بودن، اعتماد به خود، پختگي، داشتن ذهن باز و كنجكاو بودن است (Emir, 2009).