Abstract:
هدف این پژوهش، نقش هوشمندسازی مدارس بر کیفیت یادگیری دانشآموزان از دیدگاه معلّمان دوره ابتدایی شهرستان نکا بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی بوده و جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلّمان دوره ابتدایی شهرستان نکا در سال تحصیلی 94-93 تشکیل میدادهاند که شامل 293 نفر بودند و با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 165 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه محققساخته در 5 بعد طراحی شد. برای روایی پرسشنامه از دیدگاه اساتید و صابنظران استفاده شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 894/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد که هوشمندسازی مدارس در ابعاد کیفیت یادگیری (نگرشها، عادتهای ذهنی، بسط و اصلاح دانش، اکتساب و درهم تنیدن دانش، استفاده معنادار از دانش) نقش داشت. بین میانگین نظرات معلّمان، تفاوت وجود داشت. بین رتبههای ابعاد یادگیری، تفاوت معناداری وجود داشت و استفاده معنادار از دانش با 4/39 در رتبه اول و عادتهای ذهنی با 2/93 در رتبه آخر قرار داشت.
Machine summary:
یافتههای جدول شماره 1 نشان داد که با توجه به سطح معناداری (0/0) و میانگین محاسبه شده (56/3) که از میانگین نظری (3) بزرگتر است با 99% اطمینان میتوان قضاوت کرد که از دیدگاه معلمان، هوشمندسازی مدارس در بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان تأثیر دارد.
یافتههای جدول شماره 2 نشان داد که با توجه به سطح معناداری (0/0) و میانگین محاسبه شده (74/3) که از میانگین نظری (3) بزرگتر است با 99% اطمینان میتوان قضاوت کرد که هوشمندسازی مدارس در نگرشها و ادراکات دانشآموزان تأثیر دارد.
یافتههای جدول شماره 3 نشان داد که با توجه به سطح معناداری (0/0) و میانگین محاسبه شده (37/3) که از میانگین نظری (3) بزرگتر است با 99% اطمینان میتوان قضاوت کرد که هوشمندسازی مدارس در اکتساب و درهم تنیدن دانش دانشآموزان تأثیر دارد.
یافتههای جدول شماره 4 نشان داد که با توجه به سطح معناداری (0/0) و میانگین محاسبه شده (44/3) که از میانگین نظری (3) بزرگتر است با 99% اطمینان میتوان قضاوت کرد که هوشمندسازی مدارس در بسط و اصلاح دانش دانشآموزان تأثیر دارد.
یافتههای جدول شماره 5 نشان داد با توجه به سطح معناداری (0/0) و میانگین محاسبه شده 89/3 که از میانگین نظری (3) بزرگتر است با 99% اطمینان میتوان قضاوت کرد که هوشمندسازی مدارس در استفاده معنادار از دانش دانشآموزان تأثیر دارد.
یافتههای جدول شماره 6 نشان داد با توجه به سطح معناداری (0/0) و میانگین محاسبه شده 46/3 که از میانگین نظری (3) بزرگتر است با 99% اطمینان میتوان قضاوت کرد که هوشمندسازی مدارس در عادتهای ذهنی دانشآموزان تأثیر دارد.