Abstract:
لزوم شناخت دقیق بالندگی حرفهای، بهمنزله شاهراه مستقیم بالندگی و تربیت حرفهای است. برنامههای تربیت حرفهای رسمی، مبتنی بر یک رویکرد تجویزی، مقوله بالندگی حرفهای معلمان را به عنوان فرایندی تحمیل شدنی مینگرند. این رویکرد مبتنی بر یک معنای سنتی از کورره است و مهمترین نقطه ضعف آن نادیده انگاشتن عاملیت معلم در فرایند یادگیری خود میباشد. لذا علت شکست و بینتیجه ماندن تلاشها در جهت تغییر تربیتی را میتوان غفلت از این اصل مهم دانست. به اعتقاد نگارنده، به رسمیت شناختن عاملیت معلمان در فرایند بالندگی خود ما را به بازشناسی ماهیت متفاوتی از کورره رهنمون میسازد که از آن میتوان به عنوان معنای فعال آن یادکرد و در قالب یک فرایند تربیت پسا رسمی اتفاق میافتد. ازاینرو، پژوهش حاضر تلاشی در راستای تبیین پدیده بالندگی حرفهای معلمان بر اساس مفهوم کورره در معنای فعال آن به شمار میآید. پژوهش از نوع فلسفی است و هدف آن تفسیر مفهوم کورره در معنای فعال آن میباشد. مفهوم پردازی جدید از کورره، فهم متفاوت و ارزشمندی از پدیده بالندگی حرفهای معلمان را فراهم میآورد.
Abstract: Achieving an accurate professional development could facilitate its development. The formal programs of professional education, with a prescriptive approach, view teachers professional development as an imposed process. This approach is based on a traditional concept of currere; the most important weakness of this approach is neglecting the teachers agency in his/her learning process. Thus, the main reason for the failure of attempts to make changes in education might be neglecting this crucial point. To the author, recognizing the teachers agency in their own professional development leads us to recognition of a different nature of currere concept, which can be considered as a productive or active concept occurring in a post formal education. Accordingly, the present research is an attempt to explain teachers professional development based on the currere concept in its active meaning. This is a philosophical study that aims to interpret the currere concept in its active meaning. The new conceptualization of currere can provide a different and valuable interpretation of teachers professional development.