Abstract:
در این مقاله، مقولههای طراحی برنامه درسی آموزش کارآفرینی، شامل اهداف کلان، محتوا، فعالیتهای یادگیری و نقش معلم بر اساس اسناد در ایران و هفت کشور پیشرو بررسی شدهاند. ابتدا وضعیت موجود در ایران توصیف و سپس وضعیت مطلوب در کشورهای مورد تطبیق ترسیم و در نهایت، تطبیق و مقایسه این دو وضعیت انجام شده است بر اساس یافتههای تحقیق، در اسناد بالادستی ایران، اهداف و شایستگیهای کارآفرینانه مورد توجهاند؛ لیکن شرایط و امکانات اجرایی لازم برای تحقق این اهداف فراهم نشدهاند که از دلایل آن تمرکزگرایی شدید، نداشتن سیستم منظم برای تربیت و جذب معلمان کارآمد و عدم ارتباطات سازنده بین آموزش و پرورش و سایر نهادهاست. محتوای مرتبط با کارآفرینی در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو بسیار محدود است؛ به علاوه در ایران بیشتر بر محتوای مستقل و کتابهایی با عنوان کار و فناوری یا کارآفرینی تکیه شده است، در حالی که در کشورهای پیشرو محتوای تلفیقی و بینرشتهای و پرورش شایستگیهای کارآفرینانه در دروس مختلف مورد توجه است. فعالیتهای یادگیری، بر خلاف کشورهای پیشرو، اغلب محدود به مدرسه و فعالیتهای کارورزانه در محیط کار واقعی و انجام پروژههای فردی و گروهی کسب و کار مورد غفلتاند. همچنین نقش معلم، در بهترین شرایط، اجرای فعال برنامه درسی است؛ در حالی که در کشورهای پیشرو معلم اختیارات فراوانی در انتخاب و تدوین برنامههای درسی دارد.
This paper investigated the components of entrepreneurship curriculum, including goals, content, learning activities, and teacher role, based on the documentaries in Iran and seven developed countries. First, the existing situation in Iran has been described, then the favorable situation in the other countries is stated, and finally the comparison was performed for two situations. According to the findings, in Iran documents, entrepreneurial goals and competencies are mentioned; but there is a lack of facilities due to the lack of a systematic procedure for teachers training and employment, and ineffective relationships between education and other institutions. The entrepreneurship content is too narrower in Iran. Learning activities are limited to school, namely applied activities in real work place, and individual and group projects on business are ignored. Also, the teacher role, in best condition, involves active implementation of curriculum; while in the developed countries, teacher has many authorities on selection and developing the curricula.