Abstract:
اعتیاد به بازیهای آنلاین از جمله مشکلات رایج در میان نوجوانان و جوانان است که در سالهای اخیر توجه متخصصان را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عزتنفس، اضطراب و افسردگی در بروز اعتیاد به بازیهای آنلاین انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش توصیفی مقطعی، کلیه نوجوانان و جوانان پسر شهر تهران بودند که 360 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین و خردهمقیاسهای اضطراب و افسردگی DASS و مقیاس عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t برای گروههای مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد متغیرهای عزتنفس، اضطراب و افسردگی توانستد به شکل معنیداری، اعتیاد به بازیهای آنلاین را مورد پیش بینی قرار دهند. همچنین، از نظر نشانگان اعتیاد به بازیها بین افرادی که در گروههای دارای سطوح بالا و پایین متغیرهای افسردگی، اضطراب و عزتنفس قرار گرفته بودند، تفاوت معنیداری مشاهده شد. نتایج پژوهش حاضر، ضرورت توجه به نقش متغیرهای اضطراب، افسردگی و عزت نفس در بروز اعتیاد به بازیهای رایانهای را خاطر نشان میسازد.
Machine summary:
جامعه آماری این پژوهش توصیفی مقطعی، کلیه نوجوانان و جوانان پسر شهر تهران بودند که 360 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین و خردهمقیاسهای اضطراب و افسردگی DASS و مقیاس عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کردند.
واژگان کلیدی: جوانان، اعتیاد به بازیهای آنلاین، عزت نفس، اضطراب و افسردگی مقدمه گسترش روزافزون بازیهای رایانهای 1 و زمان قابل توجهی که کودکان و نوجوانان صرف این بازیها میکنند، در دهههای اخیر از منابع عمده نگرانی والدین، متخصصان و نهادهای مسئول در حوزه سلامت بوده است (چای، چن و خو 2 ، 2011؛ یانگ 3 ، 2009؛ علی پور، آگاههریس، گلچین و باغبانپرشکوهی، 1391).
Przybylski, Weinstein, Ryan & Rigby Gunter Kovacevic, Minovic, Milovanovic, Pablos & Starcevic Mitrofan , Paul & Spencer Olson, Kutner, Warner, Almerigi, Baer et al.
Gentile Peng and Li Porter, Starcevic, Berle and Fenech Grusser, Thalemann & Griffiths Griffiths & Larkin به فاصله گرفتن از دنیای واقعی و حضور هرچه بیشتر در فضای مجازی منجر شود (ونروج و همکاران، 2012؛ کو و همکاران، 2005).
بهمنظور بررسی روایی همگرای پرسشنامه نیز ضریب همبستگی پیرسون نمره آزمودنیها در متغیر اعتیاد به بازی با تعداد ساعات استفاده از بازیها در هفته محاسبه شد که نشان داد این ابزار دارای روایی همگرای قابل قبول است (001/0>P، 605/0=P).
, Associate Professor, Faculty of Psychology and Education, kharazmi University Received:27 Aug. 2014 Accepted: 14 Oct. 2014 Online gaming addiction is a prevalent problem among adolescents and youths.