Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مقایسة تبحر حرکتی، رفتار درونی (اضطراب) و بیرونی (پرخاشگری) و پیشرفت تحصیلی کودکان هشت تا 10 سالة دارای تولد زودرس با همتایان طبیعی بود.شرکتکنندگان در پژوهش 50دانشآموز دختر از مدارس ابتدایی دولتی استان کرمانشاه با میانگین سنی 9/0±84/8 سال بودند. میانگین وزن تولد کودکان زودرس 15/0±31/2 و میانگین وزن تولد کودکان طبیعی 16/0±44/3 بودکه شرکتکنندگان بهصورت دردسترس با توجه به کارت واکسن و فرم اطلاعات فردی از 10 مدرسه انتخاب شدند و براساس شرایط تولد، به دو گروه (کودکان زودرس و کودکان طبیعی) تقسیم شدند. ازآزمون تبحر حرکتی لینکلن- اوزرتسکی برای ارزیابی تبحر حرکتی، از پرسشنامة اضطراب اسپنس برای ارزیابی رفتار درونی، از پرسشنامة خشم نلسون برای ارزیابی رفتار بیرونی و برای سنجش پیشرفت تحصیلی از نمرات دروس ریاضی، علوم، فارسی در کارنامة مدرسة سال تحصیلی 96-1395 استفاده شد.دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شدند.نتایج نشان داد که بین گروه کودکان طبیعی و گروه کودکان زودرس در تبحر حرکتی، رفتار درونی، رفتار بیرونی و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد. یافتهها نشان داد که تولد زودرس دارای عواقب بلندمدت منفی در سه حوزة تبحر حرکتی، رفتار کودکان و پیشرفت تحصیلی است. با توجه به نیاز کودکان با تولد زودرس به آموزش در حیطههای رفتاری و تحصیلی، توصیه میشود مدرسه و خانواده از این کودکان حمایت بیشتری ازقبیل نظارت، راهنمایی و مداخلات آموزشی کنند.
Machine summary:
کارشناسیارشد رفتارحرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران تاریخ دریافت: 16/09/1396 تاریخ پذیرش: 07/03/1397 چکیده هدف پژوهش حاضر، مقایسة تبحر حرکتی، رفتار درونی (اضطراب) و بیرونی (پرخاشگری) و پیشرفت تحصیلی کودکان هشت تا 10 سالة دارای تولد زودرس با همتایان طبیعی بود.
یافتهها نشان داد که تولد زودرس دارای عواقب بلندمدت منفی در سه حوزة تبحر حرکتی، رفتار کودکان و پیشرفت تحصیلی است.
این Low Birth Weight (LBW) Very Low Birth Weight (VLBW) Extremely Low Birth Weight (EVLBW) Premature (LBW) Tanis Fine Motor Skills Selective Attention Visual Perceptions Neurologic کودکان درظاهر طبیعی، در مدارس در اوایل دوران کودکی و در سالهای مدرسه، در عملکرد حرکتی خود بیشتر درمعرض خطر هستند (9).
بیشتر پژوهشهای انجامشده در کودکان زودرس با وزن هنگام تولد بسیار پایین و در سنین پایین کودکی انجام گرفتهاند و بررسی این مشکلات در حوزههای مختلف حرکتی، رفتاری و تحصیلی در سن و سال مدرسه که همپوشانی بسیاری با هم دارند، میتواند نتایج مفیدی را ارائه کند.
نتایج مطالعات دی کیویت و همکاران (10) درمورد بررسی تبحر حرکتی در کودکان زودرس و بسیار کم وزن از بدو تولد تا نوجوانی نشان داد که وزن کم هنگام تولد یا زودرسی، با پیامد حرکتی ضعیفتر در اولین و دومین سال و زندگی شیرخوار مرتبط است.
Adaptive behavior in 10–11 year old children born preterm with a very low birth weight (VLBW).
Effect of preterm birth on motor development, behavior, and school performance of school-age children: A systematic review.
Motor performance, postural stability and behaviour of non-disabled extremely preterm or extremely low birth weight children at four to five years of age.