Abstract:
اعتماد اجتماعی، از مفاهیم اساسی در زندگی اجتماعی انسان ها است؛ از همین رو پژوهش حاضر به سنجش میزان اعتماد دانشجویان به نیروی انتظامی در سال 1390 پرداخته است. هدف پژوهش، سنجش میزان اعتماد دانشجویان به نیروی انتظامی است. جامعه آماری تحقیق، کل دانشجویان دانشگاه های پیام نور استان همدان (25794 نفر) و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 319 نفر به دست آمد. شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و نسبتی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن از طریق اعتبار صوری و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ، 89 درصد به دست آمد. داده ها به وسیله نرم افزار آماری spss تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که(52 درصد) پاسخگویان به نیروی انتظامی در تامین نظم و امنیت اجتماعی اعتماد دارند و این میزان، نسبت به مراکز بهداشت و درمان و سینما و تلویزیون بیشتر اما نسبت به مسجد، بسیج و بنیاد شهید کمتر است. همچنین ضریب همبستگی قوی بین اعتماد به نیروی انتظامی با اعتماد مدرن و وضعیت اقتصادی– اجتماعی دانشجویان وجود دارد. بنابراین تقویت این سازمان در داخل کشور، برای ایجاد وحدت و نظم و امنیت اجتماعی ضرورت دارد.
Machine summary:
بنابراين مسئله اصلي اين پـژوهش ، پاسـخ بـه ايـن پرسـش اسـت کـه از منظـر دانشجويان دانشگاه هاي پيام نور استان همدان ، آيا ميتوان به عملکرد نيروي انتظامي اعتماد کرد و آن را حافظ سرمايه اجتماعي، متولي نظم و امنيت در داخل شـهرها و کلّ کشور دانست تا دستيابي به اهداف فردي و جمعي جامعه امکان پذير گردد؟ ضرورت و اهميت مسئله ضرورت پرداختن به موضوع ، به دليل ضـرورت وجـود نظـم و امنيـت اجتمـاعي در جامعه است .
سؤال هاي پژوهش ١- چند درصد از دانشجويان به «نيروي انتظامي» به عنوان متـوّ لي برقـراري نظـم و امنيت در جامعه اعتماد دارند؟ ٢- چند درصد از دانشجويان به سازمان هاي رسمي و مردم نهاد اعتماد دارند؟ ٣- ميزان اعتماد دانشجويان به نيروي انتظامي بيشتراست يا به ساير سازمان هاي رسمي و مردم نهادي که در اين پژوهش بررسي شده اند؟ ٤- آيا رابطه ي معناداري بين اعتماد مدرن دانشجويان با اعتماد به نيروي انتظاميآنها وجود دارد؟ ٥- آيا رابطه ي معناداري بـين وضـعيت اقتصـادي– اجتمـاعي دانشـجويان بـا اعتمادشان به نيروي انتظـامي وجـود دارد؟ ٦- چـه راهکارهـاي کـاربردي و علمـي ميتوان به مسئولان ذي ربط ارائه داد؟ فرضيه ها چارچوب نظري، تبيين کننده فرضيه هـاي پـژوهش مـيباشـند (بيکـر، ١٣٨٦: ٥٦) فرضيه هايي که پژوهش درصدد است تـا صـحت و سـقم آنهـا را بـه آزمـون گـذارد.