Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مشاوره پویایی اجتماعی بر هویت شغلی دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان انجام شد.
روش: این پژوهش، یک پژوهش نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان در سال 1395-1394در مقطع کارشناسی بودند که از طریق نمونه گیری داوطلبانه 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت مشاوره پویایی اجتماعی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه وضعیت شغلی من گردآوری شد و با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه های تکرارشونده تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که مشاوره پویایی اجتماعی بر هویت شغلی دانشجویان در مرحله پس آزمون و پیگیری تاثیر معناداری داشته است (05/ 0> p ). همچنین نتایج حاکی از این بود که این نوع مشاوره بر درک نیاز به اطلاعات شغلی و درک موانع محیطی و شخصی هم تاثیر معناداری داشت (05/ 0> p ).
نتیجه گیری: مشاوره پویایی اجتماعی می تواند به ایجاد هویت شغلی در دانشجویان کمک نماید.
Machine summary:
لذا، با توجه به تأثیر عوامل و رویکردهای مختلف در شکلگیری و تداوم هویت و اینکه داشتن هویت و آیندۀ شغلی دانشجویان به عنوان سرمایههای بزرگ کشور از اهمیت زیادی برخوردار است، این پژوهش به دنبال آزمون فرضیههای زیر است: مشاوره پویایی اجتماعی بر هویت شغلی دانشجویان اثر دارد.
جدول 2: محتوای جلسات مشاوره پویایی اجتماعی پیوی جلسه عنوان محتوای جلسه اول ورود به محدودۀ فضای زندگی ایجاد ارتباط و انجام پیشآزمون یافتن زمینۀ مشترک بین رهبر و اعضا گامهای مقدماتی در ورود به فضای زندگی دوم شناسایی پروژههای شخصی و متغیرهای مرتبط شناسایی پروژههای شخصی و شناسایی افراد مهم شناسایی حالات محتمل در مسیر حرکت بحثهای مورد علاقه در ارتباط با پروژه ها سوم خلق خود و موانع شناسایی داستانهای قربانی و مسئله محور کمک به افراد برای کشف داستانهای جایگزین برنامهریزی برای خلق خود در داستانهای جایگزین شناسایی موانع چهارم تمرکز بر داستانهای شغلی کشف تجربیات معنادار در زندگی کاری و تحصیلی نامگذاری تم زندگی افزایش قایلبت حکایتمندی با استفاده از مثال افزایش قابلیت حکایتمندی با استفاده از دیالوگ پنجم پل زدن بین داستان شغلی و پروژههای شخصی تدوین پروژهها در قالب گفتگو، نوشته، تصویر تطبیق داستانهای شغلی با پروژههای شخصی ششم ساخت داستانهای آینده در یک همکاری مشترک ترسیم نقشۀ مشکل و مسأله موجود شناسایی فعالیتهای معنادار و سوق دادن به سمت آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) هفتم ساخت آینده تصور آینده و خودشرح حال نویسی از گذشته تا آینده طراحی گامها و فعالیتهای لازم برای رسیدن به آینده هشتم جمعبندی و داستان جدید شغلی من اطمینان از گشودگی نسبت به اطلاعات برجستهسازی اهمیت خود-آموزشی مداوم بررسی میزان دستیابی به تفکر کلنگر دربارۀ آینده بررسی میزان جهتگیری نسبت به آینده و پسآزمون از آنجایی که در این پژوهش آزمودنیها سه بار مورد آزمون قرار گرفت، روش آماری مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل دادهها روش تحلیل اندازهگیری مکرر است و در این پژوهش دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 22 تحلیل و از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر) جهت آزمون فرضیهها کمک گرفته شد.
به عبارت دیگر، هویت شغلی، درک نیاز به اطلاعات شغلی و درک موانع محیطی و شخصی در دانشجویان گروه آزمایش تحت تأثیر آموزشهای داده شده قرار گرفته و افزایش یافته است.
فرضیه سوم پژوهش مبتنی بر این است که مشاوره پویایی اجتماعی بر درک موانع محیطی و شخصی دانشجویان تأثیر دارد.