Abstract:
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از جهت روش گردآوری داده ها، تحقیقی توصیفی پیمایشی است. - جامعه آماری تحقیق عبارت است از مشتریان فروشگاه افق کوروش در شهر همدان که تعداد آنها نامحدود می باشد. حجم نمونه تحقیق با توجه به جدول مورگان تعداد 384 نفر تعیین شد. همچنین روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. جهت سنجش روایی از روش های روایی محتوایی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که نتایج نشان داد تحلیل عاملی برای شناسایی ساختار مدل عاملی مناسب است. جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج نشان داد هر یک از مولفه های پرسشنامه تحقیق بالاتر از مقدار 0/7 است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار 2003 Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد سبک زندگی مشتری بر میزان اسراف در زندگی اسلامی مشتریان فروشگاه افق کوروش در شهر همدان تاثیر معناداری دارد. عادت به برند بر میزان اسراف در زندگی اسلامی مشتریان این فروشگاه تاثیر معناداری دارد.
Machine summary:
عادت به برند بر میزان اسراف در زندگی اسلامی مشتریان این فروشگاه تاثیر معناداری دارد واژگان کلیدی سبک زندگی مشتری، عادت به برند، میزان اسراف در زندگی اسلامی مقدمه سبک زندگی به عنوان یک مفهوم دارای تعاریف متعددی است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١-٢: مدل مفهومی عادت به برند مراد و کویی (٢٠١٧) (رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا سبک زندگی مشتری بر میزان اسراف در زندگی اسلامی مشتریان پوشاک همدان تاثیر معناداری دارد؟ چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مفهوم «سبک زندگی» از جمله مفاهیم علوم اجتماعی و مردم شناسی است که در دهه ی اخیر بسیار مورد توجه عالمان علوم اجتماعی و مدیران فرهنگی قرار گرفته است .
جهت گیری اول ، به طور غالب ارزشی و اخلاقی است و جهت گیری دوم مبتنی بر ارزش های عملی است و این مسائل هر دو در سبک زندگی اسلامی دیده شده است (آذرشب ، ١٣٩٢).
جامعه آماری پژوهش ، مشتریان ویژه شرکت نوین چرم در شهر تهران می باشد که از این میان ٢٧٧ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.
شافعی و همکاران (١٣٩٦) تحقیقی با موضوع بررسی رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی با شخصیت برند و مشتری و وفاداری برند (مورد مطالعه : مشتریان دو صنعت لوازم خانگی و مواد بهداشتی در شهرستان سنندج ) انجام دادند.
“The role of brand love in consumer-brand relationships”, Journal of Cunsumer Marketing, 3 (3), pp.
Brand asset management: How businesses can profit from the power of a brand, Journal of Consumer Marketing, 19, 351–8.