Abstract:
از ابتدای خلقت ابنای بشر، ابتلای پیامبران- از حضرت آدم گرفته تا به حضرت ختمی مرتبت، پیامبر اکرم(ص)، دلها را رنجانیده و به درد آورده است. تفحّص در سرنوشت هر یک از این وارستگان تاریخ بشریّت آدمی را بر آن میدارد که بیندیشد که علّت و چرایی دردهای جانکاه ایشان و گرفتاری به انواع امتحان و آزمایشهای الهی چه بوده است و سعی در درک و دریافت حکمت نزول بلیّه بر سرنوشت برگزیدگان نوع انسان نماید؛ حال آنکه ایشان هر یک از جهت عصمت و طهارت وجودی، همواره موجبات هدایت خلق را فراهم میآوردند و همّ و غم خود را مصروف سعادت اخروی ایشان مینمودند. مقالة حاضر که در آن روش تحقیق به صورت کتابخانهای میباشد، هدف بر آن است که با نظر بر رنجهای پیامبران و خاصّان تاریخ بالاخص با تکیه بر رنجهای حضرت ایّوب که نقطه اوج ظهور صفت ثبوتی صبر میباشد، به بررسی چرایی این رنجها و در نهایت تاثیرات آن بر زندگی مسیحیان از انسانهای عادی گرفته تا مبلّغین و فیلسوفان آنها بپردازد. در این بین سعی شده است نقاط مشترک آن با اندیشههای عرفانی مولانا نیز سنجیده شود؛ حال آنکه مشترکات فراوانی در موضوع رنج میان اندیشههای عرفانی مسیحیت و اسلام وجود دارد.
Machine summary:
ولی در این بین نخستین و عمیقترین دردهای جانکاه، مخصوص پیامبران بوده است: درنگر اوّل که با آدم چه کردباز ايّوب ستم کش را نگر؛ ؛ عمرها بر وی در آن ماتم چه کردمانده در کرمان و گرگان پیش در (عطّار، 1384: 200-203) پیامبران به انواع بلیّات مبتلا میگردند در این بین ابوالمغیث معروف به حلاج- که همواره نفس خویش را به رنج و ریاضت وا میداشت- اشاره به حدیث نبوی نموده، میفرماید: «اَشَدَّ الناس بَلاء الانبیاء ثمَّ الصالحونَ ثم الاَمْثَل فَالاَمثَلُ» انسانهایی که بیش از همه رنج کشیدهاند، پیغمبران بودهاند سپس صدّیقین، سپس امثال و اشباه آنان؛ او خود نیز آرزومند چنین سعادتی است و میفرماید: «پس من هم میخواهم چون آنان رنج ببرم.
(همان: ۷، ۱-۳۸) خسته عشق تو بیچاره شفا را چه کند؛ ؛ مبتلای غم تو غیر بلا را چه کند (شاه نعمت الله ولی، ۱۳۷۴، ۶۳۷) 4- فواید رنج: 4-1) نیکبختی ویلیام پیلی، مدرّس دانشکده کرایست در کمبریج، با این اعتقاد که مشیّت خدا اقتضا دارد که نیکبختی آدمی تحقّق یابد میگوید: «هر وضعی را میتوان مقرون به نیکبختی نامید که در آن مقدار یا مجموعِ لذت بر مقدار یا مجموع رنج، فزونی میگیرد و درجة نیکبختی، به کمیّت این افزونی باز بسته است و همچنین لذّات، تنها از حیث استمرار و شدّت فرق میکند و ممکن نیست یک آرمان کلی نیکبختی و معتبر برای همه، وضع کنیم زیرا آدمیان بسیار گونهگونند».
» (کتاب مقدّس شامل عهد عتیق وعهد جدید، ترجمة تفسیری، 4: 8) ولی در ابتدای ماجرا، ايّوب مردی درستکار و خدا ترس معرّفی شده است کما اینکه در دفاعیّات خود نیز بر این نکته مصرّ است که خداوند او را بی گناه در تعب بلا نهاده است.