Abstract:
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی تربیت بدنی و ورزش مدارس ابتدایی استان خوزستان انجام شدهاست. در این تحقیق که به روش آمیخته انجام شد، محققان با مراجعه به خبرگان حوزۀ ورزش دانشآموزی استان خوزستان، از طریق مصاحبۀ عمیق به جمعآوری اطلاعات از آنان پرداختند و دادههای حاصل از 25 مصاحبه به روش تئوریسازی دادهبنیاد کدگذاری و تجزیهوتحلیل گردید. سپس پرسشنامهای مطابق با کدهای بدست آمده طراحی شد. روایی پرسشنامه با تکنیک دلفی، توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان صاحبنظر و پایایی آن با آلفای کرونباخ (α=0.804) مورد تایید قرار گرفت. با توجه به جامعۀ تحقیق و مراجعه به جدول مورگان، با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب، پرسشنامه در میان 280 نفر از معلمان تربیتبدنی، کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش و اعضای هیئت علمی تربیتبدنی دانشگاههای استان، توزیع و جمعآوری شد و با استفاده از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و پی.ال.اس تحلیل گردید.<br /> طبق یافتههای تحقیق به ترتیب عوامل سازمانی، فردی و زمینهای دارای بیشترین آسیبها در حوزۀ تربیتبدنی و ورزش مدارس بودند. در بین زیرشاخههای هر سه سطح، معلم تربیتبدنی(سطح سازمانی) دارای بیشترین آسیب و محیط زیست(سطح زمینهای) دارای کمترین آسیب بودند.<br /> با توجه به اینکه آسیبهای سطح سازمانی بیشترین تاثیر را بر توسعۀ تربیت بدنی و ورزش مدارس داشتهاند، لذا بازنگری وزارت آموزش و پرورش در برنامهریزی، تخصیص منابع و تجهیز مدارس در این راستا امری ضروری است. در سطح فردی، آموزش به خانواده-ها و در سطح زمینهای، ترویج فرهنگ گرایش به ورزش و گسترش ورزش همگانی از اقدامات لازم و مفید به نظر میرسند.
Machine summary:
در این مطالعه، براساس سطوح (تجزیهوتحلیل) سهگانۀ مدل سهشاخگی به آسیبشناسی تربیتبدنی و ورزش مدارس ابتدایی استان Hills & Dengel & Lubans Tsangarido پرداخته شده و سعیشده است که در پایان، آسیبهای موجود درقالب یک مدل شرح داده شوند؛ برایناساس و براساس مطالعۀ مبانی نظری پژوهش (جوادیپور، 1385؛ هاشمی، 1393؛ قاسمی، 1393؛ احمدی، 1393؛ چمبرز 1 ، 1991؛ دنیز و ینل 2 ، 2013؛ آمایاکاستلانوس، شمهلوی، اسکالانتهزتا، مورالسروان، جیمنزآگولیار، سالازار کرنل و آمایاک 3 s"/>s 4 r 5 fiel 6 tNote No="178" Text=" Powell & Woodfield & Nevill"/>tNote No="178" Text=" Powell & Woodfield & />، 2016 و غیره، مدل سطح صفر پژوهش بهصورت زیر بنا نهاده شد: شکل 1- شاخهای آسیبه تبدنی و ورزش مدارس (مدل سطح صفر پژوهش) روششناسی پژو#$$0014$ 7 Rosen"/>و روزن ، 1379).
هر نظریه داراي سطوح تجزیهوتحلیل است؛ Chambers Deniz & Yenel Amaya-Castellanos & Shamah-Levy & Escalante-Izeta & Morales-Ruan & Jiménez-Aguilar & Salazar-Coronel & Amaya-Castellanos Kobel & Kettner & Kesztyüs & Erkelenz & Drenowatz & Steinacker Greenfield & Almond & Clarke & Edwards Powell & Woodfield & Nevill Edward & Thompson & Rosen سطح رفتاري، ساختاري و زمینهاي هستند.