Abstract:
هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی عوامل موثر بر بلوغ دانشی کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با استفاده از الگوی FCM بوده است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری داده ها پیمایشی بود. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن بوسیله پنج نفر از خبرگان حوزه مدیریت تایید گردید. با مرور پژوهشهای پیشین و همچنین بهرهگیری از نظرات خبرگان، ابتدا 17 متغیر تأثیرگذار بلوغ دانشی شناسایی گردید. سپس این متغیرها جهت وزن دهی در قالب پرسشنامه ای در اختیار اعضای گروه کانونی قرار گرفت و از میان 17 متغیر مذکور، 10 متغیر با توجه به وزن و اهمیت استخراج گردید و در قالب پرسشنامهای فازی جهت وزن دهی در اختیار 8 نفر از مدیران (گروه کانونی) قرار گرفت . نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل خلاقیت، تحصیلات، انگیزه درونی، تجربه، رهبری، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، استراتژی های سازمانی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمانی، و مدیریت منابع انسانی بعنوان عوامل اصلی موثر بر بلوغ دانشی کارکنان از دیدگاه خبرگان شناخته شده اند.
Machine summary:
استاديار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامي كرمانشاه تاريخ دريافت: 25/05/1396 تاريخ پذيرش: 13/08/1396 چکیده هدف از انجام این پژوهش، طراحي الگوي عوامل مؤثر در بلوغ دانشي كاركنان معاونت تربيتبدني و سلامت وزارت آموزشوپرورش با استفاده از الگوي نقشه شناختي-فازي بوده است.
نتایج پژوهش نشان داد که عوامل خلاقيت، تحصيلات، انگيزة دروني، تجربه، رهبري، فرهنگ سازماني، ساختار سازماني، راهبردهاي سازماني، مديريت اطلاعات و ارتباطات سازماني و مديريت منابع انساني، از دیدگاه خبرگان بهعنوان عوامل اصلي مؤثر در بلوغ دانشي كاركنان شناخته شدند.
خاوري، حميدي، سجادي و فراهاني (1395) در طراحی مدل عوامل تسهیلکننده در پیادهسازی راهبرد مدیریت دانش کمیتۀ ملی المپیک جمهوریاسلامیایران به اين نتيجه رسيدند كه پنج عامل Wong & Aspinwal Probst Hariharan Strategy Wang & Chang Kanat & Atilgan مدیریت دانش، ساختار سازمان، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و منابع انسانی، باعث تسهيل در فرايند مديريت دانش ميشوند.
همچنين، در راهكار 6-8 مندرج در سند، به تقويت شايستگيهاي حرفهاي و اعتقادي مديران و معلمان اشاره شده است؛ برايناساس، بلوغ دانشي منابع انساني مرتبط با آموزشوپرورش، يكي از عوامل مهم و اساسي براي توسعة دانش، كارايي و بهرهوري سازمان است؛ بنابراین، شناسايي عوامل مؤثر در بلوغ دانشي منابع انساني از اهميت ويژهاي برخوردار است؛ ازاینرو، هدف این پژوهش، بررسي عوامل تأثيرگذار در بلوغ دانشي منابع انساني معاونت تربيتبدني و سلامت وزارت آموزشوپرورش است.
نتايج نشان داد كه خلاقيت، تحصيلات، انگيزة دروني، تجربه، رهبري، فرهنگ سازماني، ساختار سازماني، راهبردهاي سازماني، مديريت اطلاعات و ارتباطات سازماني و مديريت منابع انساني، عوامل مؤثر در بلوغ دانشي كاركنان معاونت تربيتبدني و سلامت را تشكيل ميدهند.