Abstract:
چنانچه تحولات سال 1979 میلادی در ایران را مرور کنیم به خوبی در می یابیم که جریان های مختلف سیاسی در ایران در مخالفت با نظام سیاسی حاکم(حکومت پهلوی) فعالیت می کردند که هر کدام بدنبال ایجاد تغییرات اساسی بر مبنای عقاید و دیدگاه سیاسی خویش بودند. اما در این میان نقش شبکه های مختلف اجتماعی نظیر احزاب، انجمن ها، مساجد، هیات های مذهبی و مدارس اسلامی که هرکدام ضمن تعلق به جریان های مذکور، در ایجاد همگرایی بین انقلابیون و اعتمادسازی نسبت به جریان انقلابی اسلامی، انکار ناپذیر است. در این پژوهش قرار است با نگاهی متفاوت یعنی از منظر سرمایه اجتماعی به چگونگی نقش شبکه مدارس اسلامی در شکل گیری انقلاب اسلامی بپردازیم. فرضیه ما در این تحقیق این است که شبکه مدارس اسلامی به عنوان یک سرمایه اجتماعی در اختیار انقلابیون اسلام گرا، زمینه ایجاد همکاری بین گروهی را فراهم نموده و با اتکاء به هنجارهای قوی همیاری و ایجاد اعتمادسازی، اقدام موثری را در زمینه فراگیرشدن مخالفت ها با رژیم حاکم صورت داد. در این پژوهش، دو مطالعه موردی "مدارس اسلامی جامعه تعلیمات" و "مدرسه اسلامی رفاه" مورد بررسی قرار می گیرد. روش بکارفته در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر داده های اسنادی است
Machine summary:
نقش شبکه مدارس اسلامي در شکل گيري انقلاب اسلامي ايران از منظر سرمايه اجتماعي جليل دارا١ چکيده چنانچه تحولات سال ١٣٥٧ ايران را مرور کنيم به خوبي در مييابيم که جريان هاي مختلف سياسي در ايران در مخالفت با رژيم پهلوي فعاليت ميکردند که هر کدام به دنبال ايجاد تغييـرات اساسـي بـر مبنـاي عقايـد و ديدگاه سياسي خويش بودند.
فرضيه ما در اين تحقيق اين است که شبکه مدارس اسلامي به عنوان يک سرمايه اجتماعي در اختيار انقلابيون اسلام گرا، زمينه ايجاد همکاري بين گروهي را فراهم نموده و با اتکاء به هنجارهاي قـوي همياري و ايجاد اعتمادسازي، اقدام مؤثري را در زمينه فراگيرشدن مخالفت ها با رژيـم حـاکم صـورت داد.
مروري بر مطالعات پيشين با توجه به اينکه اين پژوهش يک پژوهش نو در زمينه ارتباط مدارس اسلامي ايـران بـا انقـلاب اسـلامي ايران از منظر سرمايه اجتماعي محسوب ميشود هيچ پژوهشي مسـتقيما بـه ايـن موضـوع اشـاره ننمـوده است .
لذا در اين پژوهش که نقش شبکه هاي مدارس اسلامي در انقلاب اسلامي ايران را مورد بررسي قرار ميدهد مطابق فرضيه پژوهش عملکرد مدارس اسلامي به عنوان شبکه هايي است که همياري ايجاد نموده و موجب افزايش اعتماد سياسي توده مردم به انقلابيون اسلام گرا گرديد.
ويژگيهاي شبکه روابط مدارس اسلامي جامعه تعليمات و رفاه در خصوص شبکه هاي روابط «مدارس اسلامي» نيز ميتوان به برخي ويژگيهاي اين شبکه ها اشاره نمود که در افزايش کارآمدي آنها نقش مؤثري داشته است .