Abstract:
هدف این مطالعه ارائه الگوی ارتقاء عملکرد سازمانی با کارآفرینی راهبردی است. در این مقاله ابتدا به مرور مفاهیم و مبانی نظری پرداخته شده و سپس، با استفاده از مطالعات و پژوهش های پیشین شاخص های اندازه گیری هریک از مولفه ها و ابعاد مورد بررسی استخراج شده است. جامعه آماری شامل مدیران 320 شرکت کوچک و متوسط استان کردستان است و 175 نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب شد. داده های پژوهش با پرسشنامه جمع آوری شد و در نهایت با استفاده از تحلیل رگرسیون، مدل عملیاتی پژوهش به دست آمد. نتایج نشان داد که فقط چهار عامل نوآوری، بیش فعال بودن، تهاجم رقابتی و ریسک پذیری از میان هفت عامل شناسایی شده کارآفرینی راهبردی بر عملکرد ادراک شده تاثیر مثبت و معناداری دارند و سایر عوامل دارای تاثیر معناداری نبوده اند. ضمنا تهاجم رقابتی دارای بیشترین تاثیر بوده و ریسک پذیری، نوآوری و فوق فعال بودن در جایگاه های بعدی قرار داشتند.
Machine summary:
در پژوهش حاضر متغير «بهره برداري از منابع داخلي » جهت شناسايي کارآفريني راهبردي در شرکت هاي کوچک و متوسط استان کردستان مورد استفاده قرار گرفت .
پژوهش حاضر به دنبال بررسي تاثيرگذاري ابعاد کارآفريني راهبردي بر عملکرد شرکت هاي کوچک و متوسط استان کردستان است .
ازاين رو، اين پژوهش به دنبال بررسي رابطه ابعاد کارآفريني راهبردي با عملکرد شرکت هاي کوچک و متوسط استان کردستان است .
براي دستيابي به اين هدف بايد به سؤال زير پاسخ داده شود: «ارتقاء عملکرد سازماني با کارآفريني راهبردي شرکت هاي کوچک و متوسط استان کردستان به چه صورتي است ؟» بر اساس سوال کليدي پژوهش ، متغير مستقل يا همان متغير پيش بين ، کارآفريني راهبردي است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) براي ارائه الگوي ارتقاء عملکرد سازماني با کارآفريني راهبردي شرکت هاي کوچک و متوسط استان کردستان از آزمون رگرسيون استفاده شده است .
از طرف ديگر، مقدار سطح معناداري (sig) مولفه هاي ١٦٤ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٦ ـ تابستان ١٣٩٥ نوآوري، ريسک پذيري، تهاجم رقابتي و فوق فعال بودن کمتر از ٠/٠٥ است که نشان دهنده تاثيرگذاري مولفه هاي ذکرشده بر عملکرد ادراکشده شرکت هاي کوچک و متوسط استان کردستان است .
با توجه به نتايج پژوهش ميتوان اين گونه پيشنهاد کرد که شرکت هاي کوچک و متوسط استان کردستان با افزايش استفاده از کارآفريني راهبردي ميتوانند عملکرد خود را ارتقا دهند.
Timing is everything: A meta-analysis of the relationships between organizational performance and innovation, Journal of Business Research, 63(11), 1179–1185.