Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و ترجیحات جنسیتی مردانگی-زنانگی در خشونت ورزی دختران نوجوان بود. در یک پژوهش توصیفی-مقطعی از 509 دانش آموز دختر به شیوه خوشه ای چندمرحله ای نمونه گیری شد و هریک از آنها به پرسشنامه ی نقش جنسیتی بم (BSRI)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی(CERQ) و پرسشنامه پرخاشگری اهواز(AAI) پاسخ دادند. مجموعه ی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و ترجیحات جنسیتی حداکثر توانست 37% از واریانس مشترک نتایج خشونت ورزی را پس از کنترل متغیرهای مخدوش کننده ی سن و سابقه بیماری جسمی تبیین نماید. در مدل نهایی راهبرد تنظیم شناختی هیجان ناسازگار و زیرمقیاس های سرزنش خود، نشخوار فکری، فاجعه انگاری، سرزنش دیگران و نقش جنسیتی مردانه به طور مستقیم و راهبرد تنظیم شناختی هیجان سازگار و راهبرد ارزیابی مجددمثبت به طور معکوس سطوح خشونت ورزی را پیش بینی می کردند. به نظر می رسد ارتقاء و اصلاح راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و نیز زمینه سازی فرهنگی در خصوص تغییر باورهای نامطلوب جنسیتی می تواند در کاهش هیجانات منفی مانند خشم ثمربخش باشد.
The aim of present research was to investigate the role of cognitive emotion regulation and masculine-feminine sex-role preferences in adolescent girl's aggression. In a cross-sectional study were selected 509 girl students by multistage cluster sampling and each of them responded to the Bem sex role inventory (BSRI), Garnefski cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) and Ahvaz Aggression Inventory (AAI). All of cognitive emotion regulation strategies and gender preferences could explain up to 37% of the aggressiveness results of shared variance after adjustment for confounding variables such as age and physical illness history. In the final model, maladaptive cognitive emotion regulation strategy and subscales of self-blame, rumination, catastrophizing, blaming others and masculine Sex-Role directly and adaptive cognitive emotion regulation strategy and positive reappraisal inversely, predicted levels of aggressiveness. It seems promotion and reform of the cognitive emotion regulation strategies and also cultural predispositioning about of inappropriate gender belief substitution, can be profitable in reducing negative emotions such as anger.
Machine summary:
نقش راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان و ترجيحات جنسيتي مردانگي - زنانگي در خشونت ورزي دختران نوجوان Role of Cognitive Emotion Regulation and Masculine Feminine SexRole Preferences in adolescent Girls Aggressiveness دکترسجاد رضائي(نويسنده مسئول ) دکتري روان شناسي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه گيلان Rezaei_psy@hotmail.
com Fatemeh Gholipoor Department of Psychology, Islamic Azad university central Tehran branch, Tehran, Iran Sahar Reshadaty Department of Counseling, Gilan Education and Training Organization, Rasht, Iran نوع مقاله : پژوهشي دريافت : آبان ٩٤ پذيرش : دي ٩٤ چکيده Abstract هدف پژوهش حاضر بررسي نقش The aim of present research was to investigate the role of cognitive emotion راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان و regulation and masculine-feminine sex-ترجيحات جنسيتي مردانگي-زنانگي در role preferences in adolescent girls' خشونت ورزي دختران نوجوان بود.
In a cross-sectional study يک پژوهش توصيفي-مقطعي از ٥٠٩ were selected 509 girl students by دانش آموز دختر به شيوه خوشه اي multistage cluster sampling and each of چندمرحله اي نمونه گيري شد و هريک از them responded to the Bem sex role آنها به پرسشنامه ي نقش جنسيتي بم inventory (BSRI), Garnefski cognitive (BSRI)، پرسشنامه تنظيم شناختي هيجان emotion regulation questionnaire گرانفسکي (CERQ) و پرسشنامه (CERQ) and Ahvaz Aggression پرخاشگري اهواز (AAI) پاسخ دادند.
All of cognitive مجموعه ي راهبردهاي تنظيم شناختي emotion regulation strategies and gender هيجان و ترجيحات جنسيتي حداکثر preferences could explain up to 37% of توانست ٣٧% از واريانس مشترک نتايج the aggressiveness results of shared خشونت ورزي را پس از کنترل متغيرهاي for adjustment after variance مخدوش کننده ي سن و سابقه بيماري confounding variables such as age and جسمي تبيين نمايد.