Abstract:
یکی از وسایلی که در سالهای اخیر برای اندازه گیری میدانی سختی برجا و مدول الاستیک بستر و لایهای روسازی راه مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه ژئوگیج است. بررسی تحقیقات قبلی بر روی همبستگی نتایج دستگاه ژئوگیج با آزمون بارگزاری صفحه نشان داده شده است که می توان با تقریب خوبی نتایج این دو را با هم همبست کرد. هدف تحقیق حاضر یافتن همبستگی بین آزمون های VSS (موسوم به آزمون بارگزاری صفحه سوئیسی) و نتایج حاصل از دستگاه ژئوگیج به جای VSS به ویژه در کنترل کیفیت لایه های روسازی است. در جهت برقراری همبستگی بین آزمون های ژئوگیج و VSS ، آزمون های برجا بر روی قطعاتی از پروژه آزاد راه خرم آباد-پل زال و برای لایه های خرده سنگی و لایه های بستر، زیراساس و اساس درشت دانه انجام گرفت. در هر نقطه ، آزمون های ژئوگیج و VSS و آزمایش های تکمیلی دانه بندی، تعین حدود ابرترگ، تعیین وزن مخصوص برجا، تعیین وزن مخصوص آزمایشگاهی و هم ارز ماسه انجام شد. براساس آزمون های بدست آمده از دستگاه ژئوگیج و آزمون های VSS مشخص گردید همبستگی های مناسبی بین این دو آزمون وجود دارد.
Machine summary:
هدف تحقیق حاضر یافتن همبستگی بین آزمون های VSS (موسوم به آزمون بارگزاری صفحه سوئیسی) و نتایج حاصل از دستگاه ژئوگیج به جای VSS به ویژه در کنترل کیفیت لایه های روسازی است.
3-1- آزمونهای انجامشده در استان لرستان به منظور بررسی همبستگی بین نتایج ژئوگیج و VSS، پروژه کمربندی خرم آباد-قطعه دوم انتخاب گردید و نهایتا 20 مورد آزمون در این پروژه بر روی لایه سابگرید انجام گرفت برای این منظور آزمون ژئوگیج و مخروط ماسه بر روی یک مقطع از پروژه انجام گرفت.
در این شکل اطلاعات مکانی آزمونهای انجام شده، لایه مورد آزمون، جنس مصالح هر لایه و تعداد آزمون ژئوگیج و vss نشان داده شده است.
نتایج اولیه آزمونهای انجام شده بر روی لایههای مختلف در پروژه را نشان میدهد (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این جدول مدول ژئوگیج، میانگین مدول محاسبه شده از چندین آزمون ژئوگیج (بین 3 تا 5 آزمون) است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 7- بررسی نتایج آزمون ژئوگیج و VSS به تفکیک لایه مورد تست بر این اساس همانگونه که در شکل 8 نشان داده شده است، ضریب همبستگی بین نتایج آزمون ژئوگیج و VSS برای لایه سابگرید که جنس مصالح آن بر اساس طبقهبندی آشتو A-2-7 (SC در سیستم طبقهبندی متحد) میباشد، برابر 80/0میباشد.
8-نتیجهگیری هدف تحقیق حاضر بررسی همبستگی بین آزمونهای VSS و ژئوگیج در مصالح مورد استفاده و راهسازی با هدف جایگزینی آزمون ژئوگیج به جای VSS به ویژه در کنترل کیفیت لایههای راه است.