Abstract:
این پژوهش با هدف تاثیر مهارتهای اکتشافی تیم موسس بر پیشرفت فرآیند ایجاد کسبوکار نوپا صورت گرفته است. روش پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد کّمی است. روش جمعآوری دادهها همبستگی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته انجام شده که در اختیار 210 نفر در 101 تیم موسس در شرکتهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران قرار گرفت. روش تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی نیز با استفاده از نرمافزارSPSS25 صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که مهارتهای پرسشگری و مشاهدهگری تیم موسس، بر پیشرفت فرآیند ایجاد کسبوکار تاثیرگذار است. بررسی تاثیر تعدیلگر درجه تازگی ایده نیز نشان میدهد که مشاهدهگری، بهویژه زمانی که نوآوری ایده پائین است، پیشرفت فرآیند ایجاد کسبوکار را تقویت میکند. این نتایج بینشهای ارزشمندی در جهت فهم رشد فرآیند ایجاد کسبوکار برای محققان و کارآفرینان ارائه میدهد
Machine summary:
دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران تاریخ دریافت : ١٣٩٧/١١/١٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/١/١٧ چکیده این پژوهش با هدف تأثیر مهارت های اکتشافی تم ی مؤسس بر پیشرفت فرآیند ایجاد کسب وکار نوپا صورت گرفته است .
ایـن پژوهش ها بیشتر معطوف بـه ویژگـیهـای قابـل مشـاهده تـیم مانند اندازه ، ترکیب و ویژگیهای جمعیت شـناختی بـوده (٢٠٠٣ ,Ensley et al) و ویژگـیهـای تیم مؤسس از منظر رویکرد رفتاری و به ویژه شرایطی که این ویژگیها میتواند بر رشد فرآیند ایجاد کسب وکـار تأثیرگـذار باشـد، در مقایسـه بـا جریانـات پژوهشـی منـابع تـیم کـارآفرینی (٢٠٠٣ ,Davidsson &Honig ,e.
با توجه به جدول (١)، بررسی ادبیات نشان میدهد کـه پـژوهش هـا کمتـر بـه ویژگـیهـای رفتاری تیم مؤسس و شرایطی که این رفتارها بر رشد فرآیند ایجاد کسب وکار تأثیر میگـذارد، 1 Gestation activities 2 Nascent entrepreneurs 3 Busenitz توجه کرده اند.
پژوهش های قبلی عمدتا به تبیین نقش اعتمـاد و کنتـرل تـیم مؤسـس (٢٠١٨ ,Nowell &Williams Middleton )، فراینـدهای شـکل گیـری ( van &Held, Herrmann, ٢٠١٨ ,Mossel)، تصویرسـازی کارآفرینانـه (٢٠١٨ ,McMullen &Kier )، اشـتیاق کارآفرینانـه (٢٠١٨ ,Cardon &Santos ) و تنوع جنسیتی تیم مؤسس (٢٠١٨ ,Ding &Dai, Byun, ) پرداخته و کمتر رفتارهای اکتشافی تیم را مورد بررسی قرار داده اند که ایـن پـژوهش مـیتوانـد مسـیرهای جدیدی در این زمینه ایجاد کند.
New Venture Teams: A Review of the Literature and Roadmap for Future Research ; Journal of Management;40(1), 226– 255 Baer, M.