Abstract:
با توصیف کارآفرین بهعنوان خالق کسبوکار جدید، مطالعات این حوزه بر رفتار کارآفرین یا همان «سازماندهی سازمان جدید» متمرکز میشوند. مطالعات بسیاری در این حوزه به فرآیند کارآفرینی پرداخته و تنها چند مطالعه معدود به پیشسازمان بهعنوان آنچه در ابتدای مسیر خلق کسبوکار جدید توسط کارآفرینان ساخته میشود، اشاره کردهاند. این مطالعات با تاکید بر اینکه پیشسازمانها هنوز ویژگیهای یک سازمان را ندارند، آنها را چیزی بیشتر از یک الگوی تصادفی نمیدانند. روش پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی است. همچنین با استفاده از رویکرد آمیخته – اکتشافی، در جامعه کسبوکارهای اینترنتی استان تهران اجرا شده است. بخش کیفی با استفاده از روشهای دلفی (با حضور 5 نفر از خبرگان)، مدیریت تعاملی و مدلسازی ساختاری- تفسیری، با هدف استخراج روابط میان فعالیتها از دید خبرگان انجام شد. در بخش کمّی با هدف تایید روابط استخراج شده در بخش کیفی، براساس نمونهای با حجم 124 مورد و با استفاده از تحلیل مسیر، 10 فعالیت کلیدی تشکیلدهنده پیشسازمان و روابط میان آنها شناسایی شد. این فعالیتها عبارتند از: ایجاد تیم، تامین پول هوشمند، راهاندازی فروش، تخصصیسازی، یادگیری تاملی، شناسایی نیازهای بازار، تنظیم ارزش پیشنهادی، ایجاد هویت مشترک، تسهیم منافع احتمالی و توسعه ساختار سازمانی؛ فعالیتهایی که انتظار میرود کارآفرینان برای سازماندهی کسبوکار جدید انجام دهند.
Machine summary:
این فعالیت ها عبارتند از: ایجاد تیم ، تأمین پول هوشمند، راه اندازی فروش ، تخصصی سازی ، یادگیری تأملی ، شناسایی نیازهای بازار، تنظیم ارزش پیشنهادی ، ایجاد هویت مشترک، تسهیم منافع احتمالی و توسعه ساختار سازمانی ؛ فعالیت هایی که انتظار میرود کارآفرینان برای سازماندهی کسب وکار جدید انجام دهند.
ترجمه ای برای عبارت New Venture Creation که از این پس «خلق کسب وکار جدید» ترجمه خواهد شد.
فرآیند کلی خلق کسب وکار جدید رویکردهـای فرآینـدی بـه کـارآفرینی ( & Cornelissen ;٢٠٠٢ ,Bygrave ;١٩٩٤ ,Bhave ٢٠٠٦ ,Parker ;١٩٨٥ ,Gartner ;٢٠١٠ ,Clarke) نیز به عنوان زیر مجموعه ای از ایـن پـژوهش هـا قابل بررسی هستند.
بخش دوم : ادبیات مرتبط با موضوع تحقیق در تئوریهای سازمان پژوهش های مرتبط با این تحقیق در حوزه تئوریهای سازمان ، در سه حـوزه ی نظـری ارائـه 1 Process of Emergence 2 Preorganization 3 Emerging Organization 4 Intentional 5 Resources 6 Boundaries 7 Exchange 8 Brush شده اند: طراحی سازمان ١، دوره ی عمر سازمان ها٢ و پیکربندی سازمان .
حوزه مطالعاتی «پیکربنـدی سـازمان ٤» کـه براسـاس تحقیقـات میلـر٥ (١٩٨٣, ١٩٨٧, ١٩٩٦) مطرح شده است ، بنگاه را موجودیتی پیچیده و حاصل از برهم کنش چهار دسته عوامل رهبری، ساختار، استراتژی و محیط توصیف میکند (١٩٨٧ ,Miller) و اغلب برای ارائه سـنخ شناسـی از سازمان ها و بنگاه هـای جدیـد کارآفرینانـه اسـتفاده شـده اسـت ( ,Reschke &Harms, Kraus, .
یافته های بخش کمی نیز اثر این فعالیت را بر شناسایی بازارها و همچنین چگونگی تسهیم منافع احتمالی کسب وکار تأیید کرده است .