Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان نوگرایی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان شوشتر انجام شد. برای این کار از میان جامعه آماری 3158 نفری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستان های شهر شوشتر در سال تحصیلی 96-1395، تعداد 342 نفر با روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه تحقیق را تکمیل نمودند. ابزار اصلی گرد آوری تحقیق پرسشنامه ای با 58 گویه شامل خرده مقیاس های مشخصات عمومی، پایگاه اقتصادی-اجتماعی، اعتقادات دینی و استفاده از رسانههای مجازی بود که اعتبار و پایایی آن بررسی و تایید شد. نمونه گیری با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان شوشتر با انتخاب تصادفی مدارس انجام شد و با حضور محقق در محل، پرسشنامه ها توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. داده های بدست آمده از پرسشنامه توسط آزمونهای آماری همبستگی اسپیرمن و رگرسیون گام به گام توسط نرمافزار SPSS در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد. نتایج نشان داد که پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانواده (016/0=P)، رابطه مثبت وبا دینداری (001/0=P) رابطه معکوس با نوگرایی دارند. در میان قومیت ها(032/0=P) بیشترین نوگرایی در قوم بختیاری و کمترین نوگرایی در قوم عرب بود. اما بین میزان استفاده از انواع رسانه های سنتی و جدید (151/0=P) با نوگرایی رابطه معنی داری مشاهده نشد.
Machine summary:
نقـش پايگاه اقتصادي- اجتماعي در نوگرايي، برگرفته از نظريه لرنـر اسـت ، لرنـر از مهمتـرين عوامـل موثر بر جريان نوگرايي را شهر نشيني، سواد و استفاده از وسايل ارتباط جمعـي مـيدانـد کـه از ميان عوامل سواد يا سطح تحصيلات به طور مستقيم تعيـين کننـده پايگـاه اجتمـاعي- اقتصـادي افراد است و دو عامل ديگر به طور غير مستقيم تعلق طبقاتي افراد را تحـت تـاثير قـرار مـيدهـد (زارع و همکـاران ،١٣٩١: ١٢٠-٩٩).
جدول ٢- آزمون همبستگي اسپيرمن براي بررسي رابطه نوگرايي با پايگاه اجتماعي (به تصویر صفحه رجوع شود) اطلاعات حاصل از جدول (٢) نشان داد که بين نوگرايي و پايگاه اجتمـاعي اقتصـادي رابطـه مثبت و معناداري وجود دارد.
همچنـين ميـزان درآمد خانواده بـا نـوگرايي داراي رابطـه همبسـتگي بـا سـطح معنـا داري ( ٠/٠١١) مـيباشـد و همچنانکه مشاهده ميشود مقدار همبستگي سطح تحصيلات پدر با نـوگرايي دانـش آمـوزان از دو عامل ديگر اندکي کمتر بوده ، ولي سطح معنا داري (٠/٠١٩) نشان دهنده وجود رابطه مثبـت اين متغير با ميزان نوگرايي در دانش آموزان است .
جدول ٥- آزمون همبستگي براي بررسي رابطه نوگرايي با دينداري (به تصویر صفحه رجوع شود) اطلاعات حاصل از جدول (٥) نشان داد که بين نوگرايي و ميزان دينداري رابطـه معنـاداري وجود دارد (اسپيرمن : ٠٠٠١=P).
جدول ٩- آزمون همبستگي براي بررسي رابطه نوگرايي با ميزان استفاده از نوع (به تصویر صفحه رجوع شود) اطلاعات حاصل از جدول (٩) نشان داد که بين نـوگرايي و ميـزان اسـتفاده از رسـانه رابطـه معناداري وجود ندارد (اسپيرمن : ٠١٥١=P).