Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار بر بهبود الگوهای ارتباطی زوجها بود. روش: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی و طرح مورد استفاده، طرح پیش آزمون-پس آزمون دو گروهی (کنترل-آزمایش) بود. از بین جامعه آماری زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره در شهر گرگان که به منظور بهبود رابطه زناشویی خود مراجعه کردند، 30 زوج داوطلب به صورت هدفمند انتخاب شده و به تصادف به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه سه ساعته آموزش گروهی شرکت کرده و گروه کنترل به عنوان فهرست انتظار، هیچ مداخله سازمان یافتهای دریافت نکردند. به منظور سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه الگوهای ارتباطی کریستنس و سالاوی (1984) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج تحلیل دادهها نشان داد آموزش مبتنی بر رویکرد هیجان مدار در شرکتکنندگان گروه آزمایشی به نسبت گروه کنترل بر بهبود الگوهای ارتباطی زوجها تاثیر داشته است (01/ 0>p). همچنین آزمون پیگیری نشان داد اثر آموزش غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار ماندگار بوده است و بین میانگینهای مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد (01/ 0>p). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش تاثیر آموزش غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار را در بهبود الگوهای ارتباطی زوجهای تازه ازدواج کرده، مورد تایید قرار میدهد.
Machine summary:
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش تأثیر آموزش غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار را در بهبود الگوهای ارتباطی زوجهای تازه ازدواج کرده، مورد تایید قرار میدهد.
ب- بسته آموزشی غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار (جلالی، 1394) در این مطالعه بسته آموزشی غنیسازی زندگی زناشویی توسط محقق با استفاده از پیشینههای نظری و پژوهشی وبر اساس نظریه هیجان مدار و شناسایی مولفههای اصلی آن از قبیل هیجانات، دلبستگی، چرخههای نگرانی رابطه، نیازها و تمایلات اصلی، نگرانیها و ترسهای دلبستگی و چند مقوله دیگر وبرنامه زوج درمانی جانسون و نظریه دلبستگی بالبی (جانسون، 2008) و کتا ب کار هیجان مدار برای زوجها (کالوس- لی لی و فیتز جرالد ، 2015) و بخش مهارتهای ارتباطی راهنمایی بالیتی یر اساس رویکرد هیجان مدار (هالفورد، پچ و کردی ، 2015) تدوین شده است.
براساس نتایج مندرج در جدول، میتوان این گونه توصیف کرد که آموزش غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار نسبت به گروه کنترل باعث بهبود الگوی سازنده متقابل زوجها شده است.
بنابراین میتوان گفت آموزش غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار نسبت به گروه کنترل باعث بهبود الگوهای ارتباطی زوجها شده است.
مقایسه میانگینهای مراحل پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که نتابج جدول نشان میدهد با توجه به اینکه سطو ح معنیداری به دست آمده بزرگتر از 05/0 میباشد؛ پس با 95% اطمینان اثر آموزش غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار ماندگار بوده است و بین میانگینهای مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نمی شود.
journal of marital &family therapy,30,233-246 Calvo,g.
Journal of Marital and Family Therapy, 17, 263-276.
Journal of marital and family Therapy, 19, 175 – 183 Johnson, S.
Journal of marital and family Therapy, 19, 175 – 183 Johnson, S.