Abstract:
یکی از مهمترین عواملی که موجب بروز تعارض در زندگی زناشویی میگردد، مشکلات ارتباطی زوجهاست که نتیجهی فقدان مهارتهای مناسب و ضروری برای برقراری روابط سالم و صمیمانه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامهی غنیسازی ارتباط بر تعارض و صمیمیت والدین دانشآموزان کمتوانذهنی انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی و از نوع طرحهای پیشآزمون ـ پس-آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی پژوهش، والدین دانشآموزان کمتوان ذهنی شهرستان سنندج بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر که نمرهی تعارض زناشویی بالاتری داشتند، انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برنامهی غنیسازی ارتباط برای گروه آزمایش در هشت جلسهی 90 دقیقهای به صورت یک جلسه در هفته برای گروه آزمایش برگزار شد اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار جمعآوری دادهها، مقیاس صمیمت واکر و تامپسون، و پرسشنامهی تعارضات زناشویی ثنایی و همکاران بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند و نتایج نشان داد آموزش برنامهی غنیسازی ارتباط باعث کاهش تعارض و افزایش صمیمیت والدین دانشآموزان کمتوانذهنی شده است. بر اساس ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﯽﺗﻮان از برنامهی غنیسازی ارتباط در راﺳﺘﺎی ﻣﺪاﺧﻼت ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ و درﻣﺎﻧﯽ به ویژه برای بهبود روابط والدین کودکان استثنایی اﺳﺘﻔﺎده نمود.
Machine summary:
بررسی تأثیر آموزش برنامه ی غنیسازی ارتباط بر تعارض و صمیمیت والدین دانش آموزان کم توان ذهنی محمد حاجی میرزایی١، افشین صلاحیان ٢، حسن غریبی٣، اسما ابراهیمی 4 تاریخ دریافت : ٩٧/٠٨/٠٥ تاریخ پذیرش : ٩٧/١١/٢٨ چکیده یکی از مهم ترین عواملی که موجب بروز تعارض در زندگی زناشویی میگردد، مشکلات ارتباطی زوج هاست که نتیجه ی فقدان مهارت های مناسب و ضروری برای برقراری روابط سالم و صمیمانه است .
داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند و نتایج نشان داد آموزش برنامه ی غنیسازی ارتباط باعث کاهش تعارض و افزایش صمیمیت والدین دانش آموزان کم توان ذهنی شده است .
Kalkan با توجه به اثرات مخرب وجود تعارض و فقدان صمیمیت زوج ها و بیش تر بودن این مشکلات میان والدین کودکان کم توان ذهنی (سینگر و همکاران ، ٢٠٠٧)، و با توجه به این که مشکلات ارتباطی از مهم ترین عوامل بروز ناسازگاری و نارضایتی در زندگی زناشویی به شمار میرود (گینزبرگ ، ٢٠٠٦)، و با توجه به تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر افزایش احساس همبستگی و بهبود سلامت روانی والدین کودکان کم توان ذهنی (لانگلند و وال ، ٢٠٠٩)، و با توجه به کمبود پژوهش در این حوزه ، این پژوهش در صدد بررسی اثربخشی آموزش برنامه ی غنیسازی ارتباط بر افزایش صمیمیت و کاهش تعارض و ابعاد تعارض والدین دانش آموزان کم توان ذهنی میباشد.
Obstacles and Suggested Solutions to Effective Communication in Marriage as Expressed by Married Adults in Kogi State, Nigeria , journal Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 584 – 592.