Abstract:
نیروهای مسلح در کشورهای مختلف معمولا" دو راهبرد اصلی برای تامین نیروی انسانی خود در پیش می گیرند: ارتش حرفه ای و سربازی. در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به دلیل شان و منزلت بالای سربازی، مساله سربازان و آموزش آنان اهمیت پیدا می کند. از این رو، یکی از ابتدایی ترین مسایل مراکز آموزش سربازی به عنوان یکی از مقدمات الزامی آموزش، تامین نیازهای اساسی زیستی است. این پژوهش با تمرکز بر عوامل بهداشتی نظریه هرزبرگ، قصد دارد مراکز آموزش سربازی مرزبانی ناجا را مقایسه کند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی-پیمایشی است. برای گردآوری دادههای پژوهش، با در نظر گرفتن عوامل بهداشتی نظریه هرزبرگ، شاخص های عینی تعریف شده و هشت نفر کارشناس در قالب تیمهای دو و سه نفری در چهار مرکز آموزش سربازی مرزبانی ناجا به مشاهده پرداختند و به هر یک از این شاخصها با اجماع و توافق نمره ای از ۱ تا ۴ اختصاص دادند. در نهایت، میانگین نمره های شاخصهای هر عامل به عنوان نمره آن عامل در نظر گرفته شدند و با استفاده از تکنیک تاپسیس، مراکز آموزش رتبه بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد از نظر برخورداری از عوامل بهداشتی، مراکز آموزش به ترتیب عبارتند از: شهید رجایی، محمد رسول الله شهید مدنی و ولیعصر(عج). از نظر پیامدهای اولیه، مرکز آموزش محمد رسول الله در رتبه اول و مرکز آموزش ولیعصر(عج) در جایگاه آخر قرار دارد. مراکز شهید مدنی و شهیدرجایی نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. بنابراین، نمره بالاتر در عوامل بهداشتی، الزاما به معنای دستیابی به نمرات بالاتر در متغیرهای اولیه پیامدی شامل «رضایت کلی»، «انضباط و آراستگی» و «نظافت و پاکیزگی» نیست و این امر لزوم انجام پژوهش هایی با تمرکز بر این روابط را آشکار می کند.
Machine summary:
دوم اینکه ، ممکن است در نگاه اول چنین به نظر برسد که قضاوت یک گروه چند نفره درباره عوامل بهداشتی مورد نظر در این پژوهش نمی تواند مبنای قضاوت قرار گیرد، اما واقعیت آن است که در حال حاضر، بیشتر نظارت هایی که با هدف ارزیابی به منظور زمینه سازی برای سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری درباره این مراکز در ناجا انجام می گیرد، به همین شکل اتفاق می افتد.
جدول ٨- ماتریس بی مقیاس وزین (پیامدهای اولیه ) معیار/ مرکز انضباط و آراستگی نظافت و پاکیزگی رضایت کلی وزن ها ٠/٢٥ ٠/٢٥ ٠/٥ محمدرسول ٠/٥٦٥٦٨٥٤٢٥ ٠/٥٦٥٦٨٥٤ ٠/٥٦٤٤٣٢٥٢١ الله ولی عصر(عج ) ٠/٥٦٥٦٨٥٤٢٥ ٠/٥٦٥٦٨٥٤ ٠/٣٧٦٢٨٨٣٤٧ شهید رجایی ٠/٤٢٤٢٦٤٠٦٩ ٠/٤٢٤٢٦٤١ ٠/٤٧٠٣٦٠٤٣٤ شهید مدنی ٠/٤٢٤٢٦٤٠٦٩ ٠/٤٢٤٢٦٤١ ٠/٥٦٤٤٣٢٥٢١ جدول ٩- تعیین راه حل های ایده آل مثبت و منفی(پیامدهای اولیه ) معیار/مرکز انضباط و آراستگی نظافت و پاکیزگی رضایت کلی محمد رسول ٠/١٤١٤٢١٣٥٦ ٠/١٤١٤٢١٤ ٠/٢٨٢٢١٦٢٦١ الله ولی عصر(عج ) ٠/١٤١٤٢١٣٥٦ ٠/١٤١٤٢١٤ ٠/١٨٨١٤٤١٧٤ شهید رجایی ٠/١٠٦٠٦٦٠١٧ ٠/١٠٦٠٦٦ ٠/٢٣٥١٨٠٢١٧ شهید مدنی ٠/١٠٦٠٦٦٠١٧ ٠/١٠٦٠٦٦ ٠/٢٨٢٢١٦٢٦١ آرمان مثبت ٠/١٤١٤٢١٣٥٦ ٠/١٤١٤٢١٤ ٠/٢٨٢٢١٦٢٦١ آرمان منفی ٠/١٠٦٠٦٦٠١٧ ٠/١٠٦٠٦٦ ٠/١٨٨١٤٤١٧٤ جدول ١٠- محاسبه میزان دوری یا نزدیکی بر اساس نرم اقلیدسی؛ شاخص نزدیکی نسبی و رتبه بندی نهایی(پیامدهای اولیه ) مرکز آموزشی/ شاخص فاصله مثبت فاصله منفی شاخص نزدیکی نسبی رتبه نهایی محمد رسول الله ٠ ٠/١٠٦٥٣٤ ١ ١ ولی عصر(عج ) ٠/٠٩٤٠٧٢ ٠/٠٥ ٠/٣٤٧٠٤٨٤٨٩ ٤ شهید رجایی ٠/٠٦٨٦٤٧ ٠/٠٤٧٠٣٦ ٠/٤٠٦٥٩٤٦٤٨ ٣ شهید مدنی ٠/٠٥ ٠/٠٩٤٠٧٢ ٠/٦٥٢٩٥١٥١١ ٢ بحث و نتیجه گیری این پژوهش مراکز آموزش سربازی مرزبانی ناجا را از نظر برخورداری از عوامل بهداشتی نظریه هرزبرگ و پیامدهای اولیه آن ، بررسی و رتبه بندی کرد.