Abstract:
ایجاد تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان نظام جمهوری اسلامی، در سالهای اخیر، در محافل علمی جدیتر مورد توجه قرار گرفته است. ماهیت میان رشتهای «تمدن پژوهی» نیز ضرورت پرداختن به این مقوله را از ابعاد گوناگون، تاکیدکرده است. مقام معظم رهبری، در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی بر مولفة «پرورش نیروی انسان کارآمد» تاکید نموده، نگاه اجتهادی و عالمانه به نظام تعلیم و تربیت رسمی و تدوین فلسفة تربیتی مناسب را توصیه نمودهاند. هدف از انجام این پژوهش، اولا، تبیین رابطه میان فلسفة تربیتی جامعه و تمدنسازی نوین اسلامی و ثانیا، تبیین فلسفة تربیتی مطلوب با رویکرد تمدنی( بر اساس دیدگاههای مقام معظم رهبری) است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی- استنتاجی است. ابتدا از طریق توجیه نقش نظام تربیتی در تامین سرمایة انسانی لازم برای تمدنسازی، پرورش خصوصیات معنوی- اخلاقی لازم، نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی، آمادهسازی برای ورود به آموزش عالی و تولید علم و فناوری و پرورش نسلهای بعدی نخبگان فکری جامعه (برای تولید و ارتقای فکری) که برای تمدنسازی لازمند، رابطة میان فلسفة تربیتی و تمدنسازی توجیه شد. سپس مولفههای چهارگانه فلسفة تربیتی مطلوب در قالب: اقدامات زمینهساز، اهداف تربیت، رویکرد تربیتی و ابعاد تربیت تبیین گردید. بر اساس یافتهها، در راستای هدف کلی تربیت ( یعنی پرورش سرمایة انسانی تمدن اسلامی)، ده هدف واسطهای در هشت بعد: معنوی، روانی- شخصیتی، اخلاقی، علمی، مدنی، فرهنگی- سیاسی، جسمی و حرفهای- اقتصادی به دست آمد. در نهایت، رویکرد تربیتی مناسب، تحت عنوان «تربیت انسان مومن کارآمد» پیشنهاد گردید.
Machine summary:
بررسی نسبت میان «فلسفۀ تعلیم و تربیت » با تمدن نوین اسلامی و تبیین فلسفۀ تربیتی مطلوب بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول ) / فاطمه وجدانی چکیده ایجاد تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان نظام جمهوری اسلامی، در سال های اخیر، در محافل علمی جدیتر مورد توجه قرار گرفته است .
هدف از انجام این پژوهش ، اولا، تبیین رابطه میان فلسفۀ تربیتی جامعه و تمدن سازی نوین اسلامی و ثانیا، تبیین فلسفۀ تربیتی مطلوب با رویکرد تمدنی( بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری) است .
بنابراین ، در اینجا نیز ابتدا تلاش شد تا ویژگیهای نسل تمدن ساز آن گونه که مد نظر مقام معظم رهبری است ، بررسی و تحلیل شود؛ آن گاه فلسفۀ تربیتی مطلوب برای پرورش انسان هایی با آن خصوصیات ، استنتاج و مدون گردد.
با استنباط از دیدگاه های مقام معظم رهبری، نسبت میان فلسفپط تعلیم و تربیت و تمدن سازی نوین اسلامیرا میتوان به صورت تصویر زیر نشان داد: به تصویر صفحه مراجعه شود در حال حاضر، غالب صاحب نظران و اندیشمندان کشور بر ضرورت تدوین «فلسفۀ تربیتی» مطلوب برای کشور اتفاق نظر دارند.
البته تدوین سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش امری است که در سال های اخیر در همین راستا صورت گرفته است ؛ اما خود، در مسیر نقد و اصلاح و بهبود مداوم قرار دارد و تا رسیدن به وضع مطلوب و مورد اتفاق نظر و قابل اجرا، هنوز نیاز به انجام پژوهش هایی در این حوزه به شدت احساس میشود.