Abstract:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور با آموزش تنظیم هیجان بر پرخاشگری و اضطراب نوجوانان دختر مبتلا به اختلال دوقطبی نوع II بود .روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود و در اجرای آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و پیگیری استفاده شد جهت دستیابی به اهداف پژوهش، 45 دختر با اختلال دو قطبی نوع II با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و بر اساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و یک گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. دختران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع II گروههای آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقهای در برنامههای مداخلهای درمان ذهن آگاهی نوجوان محور بوردیک و آموزش تنظیم هیجان گراس و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پرسشنامههای پرخاشگری آیزنگ، گلین ویلسون و اضطراب بک قبل و بعد از مداخله برای شرکت کنندگان اجرا گردید. نتایج. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغییری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مداخلههای آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور و آموزش تنظیم هیجان در کاهش پرخاشگری و اضطراب در نوجوانان دختر مبتلا به اختلال دوقطبی نوع II مؤثراست، و آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور اثربخشتر از آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب و پرخاشگری است.
Machine summary:
تحقيقات نشان مـيدهـد ايـن اخـتلال تأثير منفي بر زندگي افراد ميگذارد و منجر به مشکلات شغلي، تحصيلي، مشکلات رفتاري در افراد مبتلا ميشود (٢٠١١ ,Shams &Rashedi, Sohrabi ) همچنين از طرفـي دارو درمـاني بـه تنهايي در پيشگيري از عود اختلال دوقطبي موثر نيست و عوامل ديگري هم در آن نقش دارند بررسيها صورت گرفته براي شناسايي عوامل مؤثر در بازگشت مجدد اختلال دوقطبي، عواملي مانند عدم پايبندي به درمان دارويي ( Fialko, Garety, Kuipers, Dunn, Bebbington, Fowler ٢٠٠٨ ,Freeman &) وجود علائم خرده نشانه (٢٠٠٤ ,Marangell) باقيمانده مانيا و افسـردگي (٢٠٠٦ ,Wisniewski &Perlis, Ostacher, Patel, Marangell, Zhang ) نمود ميکنند بـه عبـارتي 1- aggression 2- anxitey وجود درمان هاي غير دارويي در کنار دارو درمـاني ضـروري بـه نظـر مـيرسـد (٢٠٠٥ ,Frank).
در پژوهش هاي مختلف نشان داده شده است که آموزش ذهـن آگـاهي سـبب بهبـود خلـق و کـاهش اضـطراب و خسـتگي (٢٠١٠) Goolkasian &Zeidan, Johnson, Diamond, David کـاهش پرخاشـگري و عواطـف (٢٠١٦ ,Safari &Safari, Padban, Bakhshi, Amiri Jami )، 1- Child-centered mindfulness 2- Adolescent-centered mindfulness بهبود تندرستي (٢٠٠٩ ,Walach &Kols, Sauer )، کاهش مشـکلات روان شـناختي کودکـان و نوجوانــان ( ,Sharifpour ;٢٠١٦ ,Sibinga &Perry- Parrish, Copcland- Linder, Webb ٢٠١٨ ,Sajjadian &Manshaee )، سـازگاري اجتمـاعي (٢٠١٨ ,Manshai &Hosseini ) و کـاهش اضطراب و افسـردگي در بيمـاران دوقطبـي (٢٠١٨ ,.
در تحقيقـات مختلـف نشـان داده شـد آموزش تنظيم هيجان بر کاهش پرخاشـگري ارتبـاطي و آشـکار، (٢٠١٥) Monshei &Gravand ، کنترل هيجان نوجوانان (٢٠١٧) Jafari, Ghazanfarian, Aliakbari and Kamarzarin ، برکـاهش افسـردگي و اضـطراب ( Sharifipour, Davazdah Emami, Bakhtiari, Mohammadi and (٢٠١٧) Saberi )، مؤثر است .