Abstract:
هدف اصلی این پژوهش ارائه راهکارهای اجرایی به عوامل اعتماد ساز در اخبار سیما به منظور افزایش اعتماد مخاطبان است. برای این منظور پژوهشگران ضمن مطالعه حوزههای مرتبط به یک دیدگاه کلی نسبت به موضوع پژوهش دست یافتند. در ادامه برای پاسخ به سؤال اصلی پژوهش با 15 نفر از خبرگان حوزه خبر و رسانه مصاحبه به صورت عمیق به عمل آمد که درنتیجه آن، 8 عامل اصلی اعتماد ساز شناسایی و در دو حوزه محتوایی- ساختاری و شکلی طبقهبندی شد. در حوزه محتوایی و ساختاری میتوان به «سرعت»، «دقت»، «صحت»، «بیطرفی»، «جامعیت»، «توجه به نیاز مخاطب» و «مدیریت و مالکیت» اشاره کرد که خود منجر به استخراج 43 راهکار اجرایی شد .ازجمله مهمترین آنها میتوان به مانیتورینگ شبکههای اجتماعی، استفاده از جامعه شناسان مطرح در اتاق فکر رسانه ملی، نقد درونی از خود، پرداخت به حقیقت بهجای واقعیت، کاهش خطوط قرمز سازمان و نیازسنجی مخاطب بر اساس ارزشهای خبری اشاره کرد. در حوزه عوامل شکلی نیز 12 راهکار اجرایی حاصل شد که ازجمله مهمترین آنها میتوان به استفاده از گویندههای شبکههای استانی بهصورت متناوب دراخباربخشهای خبری سراسری، تقلیدی عمل نکردن، استفاده از نیروهای خلاق و نوآور، باز بودن فضای خلاقیت و نوآوری و آزادی گویندگان در ارتباطات غیرکلامی اشاره کرد.
The main purpose of this study is to present executive strategies to the trustees in the Sima news to increase the trust of the audience. To this end, the researchers, while studying the relevant areas, came to a general view of the research topic. Then, in order to answer the main research question, 15 experts in the field of news and media were interviewed in depth. As a result, 8 main trust-building factors were identified and classified into two content-structural and form areas. In terms of content and structure, it can be pointed out that 'speed', 'accuracy', 'accuracy', 'impartiality', 'comprehensiveness', 'attention to customer needs' and 'management and ownership' lead to the extraction of 43 executive strategies. Among the most important are social network monitoring, the use of sociologists in the national media think-tank, self-criticism, paying for truth, reductions in organization reductions, and audience need assessment based on news values. In the field of formulas, there were 12 executive solutions, among which the most important could be the use of provincial network broadcasters intermittently in national news broadcasts, non-imitation, use of creative and innovative forces, openness of creativity and innovation, and freedom of non-verbal communication. Cited.
Machine summary:
رسانهها یکی از نهادهای نظام اجتماعی به طور عام و بخشی از نظام سیاسی هر کشوری به طور خاص هستند و با توجه به اینکه رسانههای جمعی یکی از منابع اساسی کسب اطلاعات و اخبار برای بیشتر مردم هستند و بخش عمدهای از فعالیت رسانههای خبری پخش فعالیتهای نهادهای دولتی و حکومتی است، میزان اعتماد مخاطب به اخبار رسانهها اهمیت مییابد، به ویژه اگر رسانهها دولتی باشند، وقتی مخاطب به اخبار رسانههای دولتی بیاعتماد میشود، بیاعتمادی به نظام سیاسی نیز افزایش مییابد.
به این ترتیب میتوان گفت رسانهها در ایران بهخصوص صداوسیما نیز بخشی از ساختار اجتماعی و سیاسی هستند که مسئله اعتماد مخاطب برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
به عبارتی سوالاتی که مطرح میشود این است که در فضای رسانهای کنونی و دسترسی مخاطبان به رسانههای مختلف، صداوسیما چگونه میتواند اعتماد مخاطبان را افزایش دهد؟ چه راهکارهایی برای افزایش میزان اعتماد مخاطب به اخبار سیما وجود دارد؟ عوامل و مؤلفههای اعتمادساز خبر از دیدگاه صاحبنظران کدامند؟ و راهکارهایی اجرایی نمودن این عوامل و مؤلفهها از نظر کارشناسان چیست؟ مطالعات پیشین نوری (1390) در پژوهش خود که در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به روش پیمایشی انجام شده به «بررسي عوامل مرتبط بر ميزان اعتماد جوانان شهر قم به اخبار 20:30 شبکه دو سيما، اخبار شبکه استاني قم (شبکه نور) و شبکه ماهوارهای بیبیسی فارسي» پرداخته است.
پس در این شرایط در صورتی که رسانه به این امر مهم توجه ننماید و در این مورد سکوت کند علاوه بر اینکه شبکههای مجازی اجتماعی تبدیل به منبع خبری دستاول میشود، مخاطبان آنها نیز اخبار و تحلیل آنها را دراینباره میپذیرند.