Abstract:
پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و مسئولیت پذیری معلمان با اهمالکاری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه دوم و کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه ناحیه دو شهر مشهد در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بود، که تعداد ۸۰ نفر از معلمان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و ۱۶۰ نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل : پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو ، مقیاس مسئولیت پذیری روانشناختی کالیفرنیا (CPI)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (۱۹۸۹) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ، شاخص آمار توصیفی(مقایسه میانگین ها، انحراف استاندارد ، واریانس و نمودار) و استنباطی (رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون) به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که بین ویژگی های شخصیت معلمان(برون گرایی،انعطاف پذیری،دلپذیر بودن،وجدانی بودن) با اهمال کاری دانش آموزان رابطه منفی معنی دار و با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار وجود داشت.همچنین بین ویژگی های شخصیت معلمان(روان رنجورخویی) با اهمال کاری دانش آموزانرابطه مثبت معنی دار و با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی و معنی دار وجود داشت. نتایج دیگر پژوهش نشان داد بین مسئولیت پذیری معلمان با انگیزش پیشرفت تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد.
Machine summary:
رابطه بین ویژگی های شخصیتی و مسئولیت پذیری معلمان با اهمالکاری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اشرف رنجبر 1 ،فاطمه بیان فر2 1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نوررتهران ،ایران .
2 دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی،استادیار دانشگاه پیام نورتهران،ایران چکیده پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و مسئولیت پذیری معلمان با اهمالکاری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود.
همچنین بین ویژگی های شخصیت معلمان(روان رنجورخویی) با اهمال کاری دانش آموزانرابطه مثبت معنی دار و با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی و معنی دار وجود داشت.
نتایج دیگر پژوهش نشان داد بین مسئولیت پذیری معلمان با انگیزش پیشرفت تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد.
لذا با توجه به اهمیت عملکرد تحصیلی دانشآموزان و تأثیر معلم بر آن و نیاز ارگانهایی مانند آموزش و پرورش به نتایج این پژوهش و عدم وجود پژوهشی منسجم و کاربرد در خصوص موضوع، محقق در این پژوهش درصدد پاسخگویی به سؤال زیر برآمده است: آیا بین ویژگی های شخصیت و مسئولیت پذیری معلمان با اهمال کاری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر رابطه وجود دارد؟ روش با توجه به موضوع پژوهش به منظور بررسی رابطه بین متغیرها، از روش تحقیق همبستگی استفاده شده است.
همچنین بین ویژگی شخصیتی برونگرایی ؛ انعطاف پذیری ؛ دلپذیربودن ؛ با وجدان بودن معلم با اهمال کاری دانش آموز ان در سطح 05/0P< رابطه معنادار معکوس وجود دارد و نتایج جدول 5 بیانگر این است که بین مسئولیت پذیری معلمان با انگیزش پیشرفت و اهمال کارتحصیلی دانش آموزان در سطح 05/0 P< به تر تیب رابطه معنادار مستقیم و معنادار معکوس وجود دارد.