Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اشتیاق تحصیلی، خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر بود.
روش: این پژوهش از نوع مطالعه پس رویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان تیزهوش پایه اول، دوم و سوم دبیرستان شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-93 بود که از میان این افراد تعداد 60 نفر دانشآموز تیزهوش دختر و 60 نفر دانشآموز تیزهوش پسر به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002)، سیاهه خلاقیت هیجانی آوریل (1999) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مکایلروی و بانتینگ (2001) استفاده شد. دادهها با استفاده ازتحلیل واریانس چندمتغیری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج، برتری دانشآموزان تیزهوش دختر را در اشتیاق تحصیلی و مولفههای جذب و وقفکردن خود، و برتری دانشآموزان تیزهوش پسر را در خلاقیت هیجانی و مولفههای نوآوری، آمادگی و اثربخشی- اصالت، نشان داد. (05/ 0> p). در خودکارآمدی تحصیلی بین دوگروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/ 0 <p).
نتیجهگیری: نظر به نتایج پژوهش، ضروری است دستاندرکاران تعلیم و تربیت در استفاده از راهبردهای تربیتی و شیوههای تدریس، جنسیت و تفاوتهای فردی دانشآموزان را در نظر داشته باشند.
Aim: The present study was conducted to compare the academic engagement, emotional creativity and academic self-efficacy in gifted male and female students. Methods: This study was a comparative cross-sectional study. The research population included all gifted students of first, second and third grade high school students in Ardabil in 1394-93 Persian school year, from which 60 female and 60 male gifted students were selected randomly in multiple phases. For data collection, Academic Engagement Questionnaire (Schaufeli et al, 2002), Emotional Creativity Inventory (ECI-Averill, 1999), and Academic Self-efficacy Questionnaire (Mac Elroy & Banting, 2002) was used. Data was analyzed using SPSS-20 software with descriptive statistical methods (mean and standard deviation), and inferential statistical methods. Findings: The results show that the gifted female students excel in academic engagement and components of absorbing and devoting themselves, whereas the gifted male student excel in emotional creativity and components of innovation, readiness and effectiveness - originality. Between the two groups, there was no significant difference in the academic self-efficacy. Conclusion: According to the results, it is essential that stakeholders of education use educational policies and teaching practices, and keep gender and individual differences of student in mind.
Machine summary:
باتوجه به اینکه دانشآموزان تیزهوش موثرترین قشر در بقا و پیشرفت یک جامعه است، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اشتیاق تحصیلی، خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر صورت گرفت تا از طریق بررسی تفاوتهای جنسیتی و ارائه برنامههای آموزشی مناسب با جنسیت، زمینه پرورش استعدادهای چه آشکار و چه پنهان دانشآموزان را مهیا کرده تا کیفیت و بهره وری آموزشی در مدارس افزایش یابد.
پس از هماهنگی با آموزش و پرورش و أخذ مجوز، مقیاسهای اشتیاق تحصیلی، خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در محل تحصیل، بین دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر نمونه پژوهش (مقطع متوسطه)، توزیع شد و از آنها خواسته شد که به دقت سوالات را بخوانند و گزینه مورد نظر را متناسب با ویژگیهای خود انتخاب نمایند و سوالی را تا حد امکان بدون پاسخ نگذارند.
نتایج تحلیل آزمون کواریانس روی میانگین متغیرهای مورد بررسی در دانشآموزان تیزهوش دختروپسر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که نتایج جدول 2 نشان میدهد، اشتیاق تحصیلی، خلاقیت هیجانی (همراه با مولفهها) و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر مورد مقایسه قرارگرفته است.
بحث نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر در اشتیاق تحصیلی و خلاقیت هیجانی تفاوت معنیداری وجود دارد، در خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معنیدار نبود.
به عبارت دیگر میتوان ابراز داشت که خلاقیت سازهای پرورشی است که شرایط آموزشی در آن تأثیرگذار است، همچنین این پژوهش نشان داد که بین دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر در خودکارآمدی تحصیلی تفاوتی وجود ندارد.
Academic Self-Efficacy of High Achieving Students in Mexico, Journal of Curriculum and Teaching, vol.